fbpx
More

    BNM: Tiada caj transaksi untuk DuitNow QR buat pengguna individu dan perniagaan kecil

    Berikutan isu tentang pengenalan caj untuk setiap transaksi DuitNow QR yang timbul baru-baru ini, Bank Negara Malaysia (BNM) menjelaskan bahawa pelanggan individu tidak akan dikenakan apa-apa caj tambahan untuk penggunaan DuitNow QR.

    Selain itu, perniagaan mikro dan kecil juga akan dikecualikan daripada caj transaksi menggunakan DuitNow QR. Menurut BNM, bank-bank utama dan para penyedia perkhidmatan kewangan terpilih telah mengumumkan bahawa mereka akan terus mengecualikan caj transaksi kepada perniagaan-perniagaan mikro dan kecil yang menerima pembayaran melalui DuitNow QR.

    BNM tidak menyenaraikan bank-bank tersebut secara spesifik. Buat masa ini, tiga bank telah mengumumkan inisiatif ini iaitu Maybank, Public Bank dan CIMB.

    Pihak pembangan DuitNow, PayNet, akan memperuntukkan sumber untuk membantu membiayai kos bagi meneruskan pengecualian penuh kepada perniaggan mikro dan kecil untuk caj transaksi DuitNow QR. Inisiatif ini diharap akan membantu perniagaan mikro dan kecil dalam menikmati perkhidmatan DuitNow QR tanpa perlu menanggung caj transaksi.

    Menurut definisi oleh Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SME Corp. Malaysia), perniagaan mikro ialah perniagaan yang mencatatkan jualan tahunan kurang daripada RM300,000 atau bilangan pekerja sepenuh masa kurang daripada lima orang.

    Buat perniagaan-perniagaan lain pula, BNM menjamin bahawa pembayaran secara QR kekal rendah seperti caj yang dikenakan ke atas pembayaran menggunakan kad debit, atau lebih rendah. Mereka juga tidak perlu membayar kos berulang untuk sewaan terminal jualan (point-of-sales, POS) bagi pembayaran berasaskan kad atau kos tambahan untuk overhed dan pentadbiran bagi mengendalikan pembayaran tunai.

    BNM turut menjelaskan bahawa mulai 1 Oktober 2023, caj transaksi untuk DuitNow QR akan mula dikenakan kepada perniagaan, selepas tamatnya tempoh pengecualian caj transaksi yang diperkenalkan pada 2019. Caj ini bertujuan untuk menampung kos dan pelaburan yang diperlukan oleh industri untuk menyeggara sistem pembayaran, kawalan keselamatan siber dan pencegahan penipuan.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: BNM

     

    Artikel Terkini

    Samsung Malaysia tawarkan diskaun sehingga RM200 untuk Galaxy A15 dan Galaxy A25 5G

    Walaupun sambutan Hari Ibu sudah pun berlalu, Samsung Malaysia masih ingin menganjurkan promosi sembena hari tersebut dengan menawarkan dua buah telefon pintar...

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X