fbpx
More

    Kabinet bakal buat keputusan untuk teruskan SWN atau DWN bagi mengendalikan 5G pada Jumaat ini

    Kabinet akan memutuskan keputusan pada hari Jumaat ini jika Malaysia akan meneruskan pelancaran 5Gnya melalui model Rangkaian Borong Tunggal (SWN) atau mempertimbangkan cadangan oleh beberapa pengendali rangkaian mudah alih (MNO) untuk Rangkaian Pemborong Dwi (DWN) dibangunkan.

    Jika berlaku perubahan, ia memerlukan penetapan semula pelan strategik dan pengurusan, rundingan semula perjanjian pembekal utama, pertimbangan semula oleh semua pekerja mengenai penyertaan berterusan mereka dalam usaha niaga dan pengaturan pembiayaan.

    Kerajaan Malaysia pada tahun lepas memilih Ericsson untuk membangunkan infrastruktur rangkaian 5G negara dan pada masa yang sama menggunakan model rangkaian borong tunggal (SWN) yang dikendalikan oleh DNB (merupakan unit milik penuh Kementerian Kewangan).

    DNB juga berkata bahawa Malaysia mungkin menghadapi beberapa batasan daripada segi tenaga mahir bagi membangunkan kedua-dua SWN dan DWN secara serentak. Ia hanya akan melambatkan pelancaran kerana lebih banyak stesen pangkalan untuk tiang perlu dibina bagi menyokong kedua-dua rangkaian.

    Buat masa ini sekitar 25% tiang yang terdapat di Malaysia dimiliki oleh syarikat menara Edotco yang menyediakan akses kepada mana-mana syarikat secara komersial. Walaupun dengan tiang sedia ada, tiang baharu masih diperlukan untuk 5G kerana tiada ruang bagi meletakkan antena 5G mMIMO atau kerana lokasinya tidak startegik.

    Akhir tahun lepas, dilaporkan bahawa empat syarikat telekomunikasi besar Malaysia iaitu Celcom, Digi, Maxis dan U Mobile telah mengesyorkan kepada kerajaan untuk membenarkan rangkaian 5G tambahan yang akan berjalan selari dengan DNB.

    Menurut laporan, Celcom, Digi, Maxis dan U Mobile telah mengesyorkan kerajaan membenarkan dua rangkaian 5G borong yang masing-masing dibina dan dikendalikan oleh konsortium pembawa.

    Mereka mencadangkan untuk memulakan kedua-dua rangkaian itu secara selari tahun depan dan berpisah pada tahun 2023. Langkah ini adalah untuk mempercepatkan penggunaan awal 5G. Mereka juga secara rasmi mengemukakan cadangan kepada kerajaan untuk penubuhan DWN bagi pelancaran 5G di Malaysia yang akan dibentuk dan diketuai oleh swasta.

    Dalam satu kenyataan bersama, syarikat telekomunikasi menyatakan sokongan penuh mereka terhadap agenda kerajaan sepanjang inisiatif MyDigital dan pembangunan ekonomi digital di Malaysia di mana rangkaian 5G adalah antara infrastruktur kritikal.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: Malay Mail

     

    Artikel Terkini

    Zahid Hamidi ingin kerajaan beri tablet kepada setiap pelajar

    Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan akan memastikan setiap pelajar dan murid dibekalkan dengan sebuah tablet supaya mereka...

    Nokia 3210 rasmi di Malaysia dengan sambungan 4G, port USB-C berharga RM339

    Minggu lepas, HMD melancarkan Nokia 3210 klasik yang diberi nafas baharu dengan sambungan 4G dan port pengecasan USB-C untuk meraikan ulang tahun...

    Apple perkenalkan kawalan peranti dengan mata dan ‘Music Haptics’

    Ketika Google I/O sedang berlangsung, Apple berjaya mencuri perhatian dengan mengumumkan beberapa ciri keupayaan akses yang akan membolehkan orang kurang upaya menggunakan...

    Infinix GT 20 Pro antara telefon terawal sokong MLBB dan PUBG dalam 120 fps

    Infinix yang merupakan penaja telefon gaming rasmi untuk tahun kedua berturut-turut di PUBG MOBILE Super League (PMSL) di Eropah, Rantau Timur Tengah...

    Astro bakal siar semua perlawanan siaran langsung UEFA EURO 2024 di SPOTV

    Astro Malaysia mengumumkan bahawa kesemua 51 siaran langsung perlawanan UEFA EURO 2024 akan disiarkan dalam kualiti Definisi Tinggi (HD) melalui dua saluran...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X