fbpx
More

    Ketua Hakim Negara: Perbicaraan mahkamah secara maya dijadikan norma baharu

    Perbicaraan mahkamah maya dan dalam talian yang diperkenalkan semasa pandemik COVID-19 akan kekal sebagai sebahagian daripada sistem kehakiman, kata Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat sambil menyatakan bahawa ia telah menjadi aspek yang kekal dalam sistem advokasi.

    Beliau berkata kehadiran perbicaraan dalam talian bukan semata-mata untuk menangani wabak itu tetapi telah menjadi ciri tetap sistem keadilan. Oleh itu, beliau berkata bahawa persoalan Badan Kehakiman akan kembali kepada pendengaran fizikal kerana norma tidak sepatutnya timbul.

    Beliau menyatakan bahawa pendengaran dalam talian atau maya menandakan kemajuan dalam sistem penghakiman. Tengku Maimun menegaskan bahawa apabila wabak pertama kali bermula pada Mac 2020, mahkamah terpaksa meneruskan kes dalam talian untuk mendapatkan persetujuan kedua-dua pihak.

    Ini katanya, adalah kerana tiada undang-undang yang jelas menetapkan perbicaraan atau perbicaraan dalam talian dibenarkan atas arahan mahkamah. Bagaimanapun, beliau berkata Parlimen sejak itu telah campur tangan untuk membenarkan perbicaraan dalam talian secara nyata tanpa mengira persetujuan tetapi masih tertakluk kepada kepentingan keadilan.

    Tengku Maimun berkata hakim telah menyesuaikan diri dengan baik dengan pendengaran jarak jauh sekurang-kurangnya dalam konteks kes sivil, permohonan jenayah dan rayuan jenayah.

    Beliau mengakui, walau bagaimanapun, perbicaraan jarak jauh tidak sempurna kerana kadangkala terdapat masalah dengan bunyi dan sambungan internet dan pendengaran sedemikian kadangkala tidak dapat dilaksanakan apabila salah satu pihak tidak mempunyai cara atau akses yang diperlukan.

    “Tiada ruang untuk pertikaian mengenai kaedah perbicaraan seperti ini kerana perubahan yang berlaku tidak hanya unik kepada Malaysia,” katanya lagi.

    “Badan kehakiman, seterusnya, terus komited untuk menegakkan akses kepada keadilan dan kami akan terus memutuskan kes tanpa rasa takut atau pilih kasih selaras dengan kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan Persekutuan,” tambahnya.

    Hakim tertinggi negara itu berucap pada Pembukaan Tahun Perundangan 2022, bertemakan ‘Akses kepada keadilan dan norma baharu’.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: NewStraitsTime

     

    Artikel Terkini

    Ulasan HONOR X7b 5G – ‘Entry level’ tapi macam ‘mid-range’?

    HONOR X7b versi 5G telahpun dilancarkan pada 22 April 2024 di pasaran Malaysia dengan harga RM899 memberikan spesifikasi tersendiri dan membawa storan...

    Kerjasama PETRONAS, CelcomDigi bakal transformasi tekno-digital 5G untuk sektor tenaga

    PETRONAS dan CelcomDigi bekerjasama melalui satu Memorandum Persefahaman (MoU) bagi memacu usaha transformasi digital dan kemampanan untuk industri tenaga dengan memanfaatkan kuasa...

    TSMC bakal hasilkan cip dengan proses 1.6nm menjelang 2026

    TSMC mengumumkan proses pembuatan 1.6nm untuk cip dan ia juga termasuk rangkaian penghantaran kuasa yang meningkatkan kecekapan kuasa dan ketumpatan transistor dengan...

    Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro tawar hadiah sehingga RM10,000, acara bakal diadakan pada...

    Sempena pelancaran Infinix GT 20 Pro pada 2 Mei ini, Infinix Malaysia akan menganjurkan Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro iaitu sebuah...

    Samsung Galaxy Unpacked kedua dijadualkan pada 10 Julai 2024

    Acara Samsung Galaxy Unpacked yang akan datang dijadualkan pada 10 Julai 2024 di Paris, bertepatan dengan penganjuran City of Love Sukan Olimpik...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X