fbpx
More

    Lebih 2 juta data gaji penjawat awam digodam, penggodam beri amaran untuk jual

    Sekumpulan penggodam yang menggelarkan diri mereka dengan nama “topi kelabu” mendakwa telah menceroboh sistem ePenyata Gaji (ePaySlip) penjawat awam untuk menunjukkan bahawa terdapat kelemahan dalam sistem.

    Menerusi kenyataan yang dihantar melalui e-mel kepada media sebelum diterbitkan oleh saluran berita Sin Chew Daily, penggodam juga mendakwa mereka boleh mengakses lebih satu juta identiti melalui pangkalan data yang boleh diakses melalui JavaScript Object Notation (JSON) dan nilai dipisahkan koma (CSV) .

    Antara maklumat yang boleh dicapai termasuk nama penuh, nombor pengenalan, jawatan kerja, gaji, nombor slip gaji, nombor telefon bimbit dan alamat e-mel. Mereka boleh mengeluarkan hampir dua juta slip gaji dan borang cukai dalam format PDF berjumlah 188.75 gigabait.

    Menurut laporan Sin Chew Daily, beberapa tangkapan skrin slip gaji menteri dan ahli politik turut disertakan termasuk Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan bekas speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof.

    Penggodam itu juga mendakwa telah berhubung dengan kerajaan melalui e-mel yang dihantar kepada beberapa pegawai termasuk Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali, ketua pengarah jabatan keselamatan kerajaan Rahimi Ismail serta Jabatan Audit Negara.

    Penggodam juga menyebut bahawa kerajaan diberi tempoh sehingga 12 September untuk bertindak balas terhadap pendedahan kelemahan ePaySlip tetapi tidak berjaya. Susulan itu, kumpulan tersebut merancang untuk menjual data yang diekstrak daripada pangkalan data ePaySlip di beberapa pasaran pangkalan data terbuka mulai 19 September.

    Sementara itu, Ketua Polis KLIA Asisten Komisioner Imran Abd Rahman berkata laporan polis berhubung perkara itu telah diterima daripada Jabatan Audit Negara dan siasatan sedang dijalankan. Jabatan itu mengesyaki kumpulan tersebut membuat percubaan pencerobohan terhadap sistem melibatkan ePaySlip penjawat awam.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: NST

     

    Artikel Terkini

    Siri POCO F6 akan dilancar pada 23 Mei 2024, mungkin Redmi K70 yang dijenamakan...

    POCO bakal melancarkan siri telefon pintar POCO F6 dan POCO F6 Pro pada hari Khamis, 23 Mei 2024. Syarikat teknologi itu sebenarnya...

    RUU Keselamatan Dalam Talian akan dibentangkan pada tahun ini

    Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching berkata kerajaan akan membentangkan rang undang-undang (RUU) Keselamatan Dalam Talian sebelum tahun ini berakhir. Pihaknya masih...

    realme GT 6T akan dilancar pada 22 Mei 2024, dilengkapi skrin 6,000 nits, cas...

    Sebelum ini, realme mengumumkan bahawa mereka akan melancarkan telefon pintar kelas pertengahan realme GT 6T pada bulan ini, namun tarikhnya tidak diperincikan....

    Siri HONOR 200 akan dilancar pada 27 Mei 2024, terdiri dengan 4 pilihan warna

    HONOR bakal melancarkan siri telefon pintar kelas pertengahan HONOR 200 dan HONOR 200 Pro pada hari Isnin, 27 Mei 2024 di China...

    Samsung Malaysia tawarkan diskaun sehingga RM200 untuk Galaxy A15 dan Galaxy A25 5G

    Walaupun sambutan Hari Ibu sudah pun berlalu, Samsung Malaysia masih ingin menganjurkan promosi sembena hari tersebut dengan menawarkan dua buah telefon pintar...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X