fbpx
More

    Memori Samsung DDR6 akan 2 kali ganda lebih pantas daripada DDR5

    Samsung ialah syarikat terkemuka dalam bidang semikonduktor. Ia mengeluarkan sensor kamera, memori, cipset, storan, bateri dan banyak lagi. Syarikat Korea Selatan itu secara aktif bekerja dalam semua pasaran.

    Baru-baru ini, Naib Presiden Samsung, Younggwan Ko berkata apabila semikonduktor memori menjadi lebih berkuasa, teknologi keseluruhan mesti berkembang bersama. Sehubungan itu, beliau berkata penggunaan proses MSAP pada cip memori DDR6nya akan membolehkan Samsung membuat cip dengan litar yang lebih halus.

    Seperti yang dilaporkan The Elec, pesaing Samsung telah menggunakan teknologi MSAP untuk memori DDR5 sebelum ini. Tetapi Samsung mahu menjadi satu langkah ke hadapan dan menggunakannya untuk DDR6.

    Kaedah teknologi keseluruhan tradisional hanya melapisi kawasan corak litar dan menggores kawasan lain. Tetapi dalam hasil MSAP, kawasan selain litar dan kawasan kosong disalut membolehkan litar yang lebih halus.

    Samsung melancarkan cip DRAM 24Gbps GDDR6 pertamanya untuk kad grafik awal minggu ini. Laporan sepadan mengatakan syarikat itu berada di peringkat awal pembangunan DDR6. Menurut laporan yang dikeluarkan tahun lepas, Samsung akan melengkapkan reka bentuk memori DDR6 pada tahun 2024.

    DDR6 dijangka dua kali lebih pantas daripada DDR5 dan mempunyai dua kali ganda bilangan saluran memori. DDR6 (JEDEC) boleh mencapai kadar pemindahan kira-kira 12800Mbps dan menyokong overclocking kepada 17000Mbps.

    Pada masa ini, DIMM DDR5 terpantas Samsung mempunyai kelajuan pemindahan sehingga 7200 Mbps. Dalam erti kata lain, DDR6 akan menjadi 0.7x lebih pantas dan kelajuan overclocking akan menjadi 1.36x lebih pantas. Oleh itu, telefon pintar pertama dengan cip memori DDR6 mungkin Samsung Galaxy S25.

    Tetapi Samsung mungkin membekalkan memori ini kepada pengeluar telefon pintar lain terlebih dahulu. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Gizchina

     

    Artikel Terkini

    Pameran HUAWEI XMAGE Malaysia “A Heartwarming World” kini di Malaysia

    HUAWEI dengan bangga mengumumkan pelancaran Pameran HUAWEI XMAGE Malaysia bertema "A Heartwarming World – 12 Years of HUAWEI Photography" di Pavilion Sentul...

    TikTok sedang menguji ciri muat naik video selama 60 minit

    TikTok sedang menguji ciri baharu dengan muat naik video sehingga 60 minit dan menjadikannya seperti YouTube. Ciri ini kini tersedia kepada kumpulan...

    Xiaomi akan lancarkan SUV elektrik untuk bersaing dengan Tesla Model Y pada 2025

    Jualan kereta elektrik Xiaomi SU7 meningkat mendadak sejak dilancarkan dan dengan mudah mencapai sasaran jualan sebanyak 100,000. Menurut laporan, Xiaomi kini sedang...

    Yoodo bakal hentikan operasinya pada 29 Ogos 2024

    Dalam menunaikan komitmen aku janji kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkaitan penggabungan CelcomDigi, Yoodo mengumumkan bahawa perkhidmatan mereka akan dihentikan...

    Google perkenal ciri perlindungan kecurian untuk keselamatan peranti dan data anda

    Telefon pintar membantu pengguna menyimpan maklumat peribadi dan data berharga menjadikannya sasaran yang menarik untuk kecurian. Untuk meningkatkan keselamatan, satu set baharu...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X