fbpx
More

    3 perkara yang anda perlu tahu untuk naikkan kualiti audio sewaktu menonton filem di rumah!

    Sejak penularan wabak COVID-19 pada tahun lepas, ramai peminat filem di Malaysia tidak dapat menikmati filem-filem terbaru di panggung wayang dan terpaksa menontonnya dengan televisyen di rumah. Untuk menonton filem dan siri televisyen terkini, semakin ramai penonton telah melanggan kepada perkhidmatan pelayaran (streaming) seperti Netflix, HBOMax, Disney+ dan banyak lagi.

    Sungguh pun begitu, ini tidak bermakna pengalaman tontonannya tidak boleh menandingi kehebatan pengalaman di panggung. Dengan kelengkapan audio yang tepat, anda boleh hasilkan suasana audio menyeluruh (surround sound) yang mengasyikkan dan pasti akan membuatkan anda ‘tenggelam’ dalam filem yang ditonton. 

    Samsung Malaysia menawarkan pelbagai jenis kelengkapan audio rumah yang boleh menghasilkan efek ini, jadi mari kita senaraikan apa yang anda perlu tahu untuk pengalaman audio yang paling mengasyikkan untuk layan filem dalam keselesaan rumah:

    1. Pastikan saluran (channel) audio yang terbaik

    Untuk pengalaman audio tertinggi, anda haruslah mempunyai kelengkapan yang boleh menghasilkan efek audio persekitaran (surround sound) yang merangkumi 360 darjah dalam bilik. Sebagai contoh, soundbar Samsung HW-Q950A boleh menghasilkan saluran bunyi (channel sound) 11.1.4 dengan teknologi Dolby Atmos/DTS:X untuk bunyi yang sangat realistik daripada semua arah.

    Dengan saluran 11.1.4, Samsung HW-Q950A boleh menyediakan bunyi yang menyeluruh untuk ruang tamu anda

    Apakah nombor yang dimaksudkan dengan saluran bunyi ini? Dwi-saluran melambangkan pembesar suara stereo di kiri dan kanan, manakala tiga saluran pula menambahkan satu lagi pembesar suara untuk audio yang lebih jelas. Saluran 3.1 memperkenalkan satu subwoofer (0.1) untuk bunyi berfrekuensi rendah, manakala saluran 5.1 menambahkan sepasang pembesar suara di belakang untuk meningkatkan efek audio persekitaran.

    Saluran 5.1.4 pula memperkenalkan dua pembesar suara menegak (height channel speakers) yang boleh menghasilkan efek audio persekitaran 3D untuk objek yang berada di luar skrin (off-screen). Samsung merupakan syarikat pertama yang memperkenalkan teknologi ini pada 2016 dan kini anda boleh dapatkan tahap audio yang seterusnya daripada Samsung HW-Q950T untuk saluran 9.1.4 atau Samsung HW-Q950 untuk saluran 11.1.4.

    Salurang bunyi yang lebih tinggi untuk saluran 11.1.4

    2. Audio itu sesuai dengan bentuk bilik anda?

    Bunyi yang dihasilkan daripada pembesar suara rumah amat dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti bentuk bilik, bahan yang terbina dalam dinding, lantai dan siling serta kedudukan pembesar suara. Bagi menghasilkan audio terbaik, pembesar suara Samsung dilengkapi teknologi SpaceFit Sound untuk menentukur (calibrate) tahap audio yang terbaik untuk setiap bilik.

    Dengan menggunakan mikrofon dalam televisyen QLED untuk mengenal pasti tahap reverberation audio dalam bilik, Samsung boleh menentukan penghasilan bunyi untuk pengalaman terbaik. Fungsi penentukur ini terdapat dalam soundbar HW-Q700A ke atas dan televisyen QLED TV Q70A ke atas.

    Bentuk bilik serta objek sekeliling memainkan peranan penting untuk audio terbaik
    HW-Q700A boleh menghasilkan bunyi yang terbaik untuk setiap bentuk bilik, dengan merakam audio yang sesuai berdasarkan bentuk bilik dan objek sekeliling

    Untuk soundbar HW-Q900A dan ke atas pula, ia dilengkapi fungsi Auto EQ yang menganalisis bentuk bilik persekitaran dengan mikrofon di dalam subwoofer. Fungsi ini boleh menentukur untuk bunyi frekuensi rendah dan audio lain yang boleh menjejaskan penghasilan audio daripada pembesar suara. Ia tidak memerlukan mikrofon daripada televisyen, jadi ia boleh digunakan untuk lebih banyak jenis televisyen lama dan baharu.

    3. Pastikan semua orang boleh layan audio daripada pembesar suara!

    Kadang-kala apabila kita menjemput sekumpulan ahli keluarga atau rakan-rakan untuk tonton filem bersama-sama, bukannya semua orang dalam ruang tersebut boleh menikmati pengalaman audio yang sama. Efek ini lebih terasa untuk mereka yang berada jauh daripada pembesar suara dan dekat dengan dinding.

    Dengan soundbar Samsung S Series, ia mempunyai pembesar suara tengah (central speaker) dengan lima saluran dan pembesar suara sisi Side Horn Speaker With Acoustic Beam bagi memastikan audio yang boleh dinikmati daripada setiap sudut bilik. Malah dengan rekaan yang minimalis serta sudahan fabrik premium, menjadikannya pembesar suara yang sangat bergaya untuk ruang tamu anda.

    Layari laman web Samsung Malaysia untuk maklumat lanjut tentang pembesar suara terbaik untuk hiburan dalam rumah anda. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan produk ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Acer Chromebook Plus 514 dilancar: Intel Core i3-N305 & skrin FHD 14″ berharga ~RM1,671

    Acer telah melancarkan Acer Chromebook Plus 514, tambahan kepada barisan Chromebook Plus yang menekankan prestasi, mudah alih dan ketahanan. Dengan paparan FHD...

    MSI Claw berikan diskaun RM250 sehingga akhir Mei 2024 dengan pemacu BIOS dan GPU...

    MSI mengumumkan peningkatan ketara dalam prestasi permainan tangannya, Claw dengan pemacu BIOS dan GPU baharu. Claw kini memberikan peningkatan sehingga 150% dalam...

    vivo Y36s dikesan dalam senarai Google Play Console, pelancaran global mungkin tidak lama lagi

    vivo sedang bersiap sedia untuk pelancaran global telefon pintar terbaharunya, vivo Y36s yang nampaknya merupakan versi penjenamaan semula vivo G2 yang dikeluarkan...

    Siri HUAWEI Pura 70 dikesan dalam SIRIM, pelancaran di Malaysia dijangka tidak lama lagi

    HUAWEI telah memperkenalkan siri HUAWEI Pura 70 yang terdiri daripada empat peranti berbeza. Walaupun barisan penuh masih belum disahkan untuk pasaran Malaysia,...

    HUAWEI akan lancarkan aplikasi GoPaint, tawarkan pengalaman melukis yang menyeluruh

    HUAWEI bakal melancarkan aplikasi lukisan khas untuk tablet iaitu GoPaint pada 7 Mei 2024. Ia merupakan aplikasi yang dibangunkan oleh HUAWEI sendiri...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured