fbpx
More

    5 fenomena astronomi pada bulan Julai: Ini adalah masa terbaik untuk melihat planet-planet di sistem suria!

    Selepas gerhana matahari yang berlaku pada 21 Jun yang lepas, menurut laporan media asing, bulan Julai ini akan menjadi tempoh pemerhatian terbaik untuk planet sistem suria sepanjang tahun 2020.

    Kepada mereka yang suka mengambil gambar, jangan lepaskan peluang yang jarang-jarang berlaku ini. Dilaporkan bahawa akan ada lima fenomena astronomi utama pada bulan Julai ini, iaitu:

    6 Julai: Bintang berganda dengan bulan dan langit

    Bulan pendamping bintang dua, juga dikenali sebagai ‘Jinmuheyue’, adalah kombinasi planet Zuhrah (Venus), Musytari (Jupiter) dan bulan yang muncul di langit pada waktu malam yang sama. Kemunculan bulan pendamping bintang dua ini adalah disebabkan oleh planet Zuhrah, yang merupakan planet terdekat dengan Bumi, mengejar planet Musytari dari barat ke timur di dalam orbitnya. Apabila ketiga-tiganya berdekatan antara satu sama lain, mereka menunjukkan bentuk seakan-akan satu senyuman untuk sekalian penduduk bumi.

    Pagi 10 Julai: Waktu terbaik untuk melihat planet Zuhrah (Venus)

    Planet Zuhrah ini adalah bintang paling terang di langit selain matahari dan bulan. Jika ia muncul di pagi hari, planet ini disebut sebagai ‘The Star‘, dan jika ia muncul pada waktu senja, ianya disebut ‘Chang Geng Star‘. Di Barat, ia disebut sebagai Venus kerana cahaya Venus yang indah dan menawan.

    Malam 14 Julai: Matahari Terbit Musytari (Jupiter Rising Sun)

    Fenomena ini berlaku apabila Matahari, Bumi dan Musytari berbaris di atas garisan yang sama. Setiap satu tahun dan 34 hari, fenomena ini akan berlaku dan ia dinamakan sebagai ‘Jupiter Sunburst’ dalam bidang astronomi. Pada waktu petang, Musytari akan berada di ufuk tenggara. Pada masa itu, Musytari akan mencapai tahap yang paling terang, dan kecerahannya adalah kedua tercerah selepas planet Zuhrah. Fenomena ini berlaku sepanjang malam.

    21 Julai: Matahari Terbit Zuhal (Saturn Rising Sun)

    Apabila meridian kuning matahari dan planet zuhrah berjauhan sebanyak 180 darjah, planet Zuhrah, bumi dan matahari akan disusun di atas garisan yang hampir lurus. Fenomena ini dinamakan sebagai ‘Saturn Rising Sun’ dan hanya akan berlaku setiap 378 hari. Pada waktu itu, planet Zuhrah adalah yang paling dekat dengan bumi dan paling terang.

    22 Julai: Planet Utarid (Mercury) berada dalam kedudukan ‘Western distance’

    Fenomena ini berlaku apabila kedudukan kedua-dua planet Utarid dan Zuhrah dilihat seakan-akan berada pada kedudukan yang paling jauh dari matahari. Jika melihat dari bumi, planet Utarid atau Zuhrah berada di barat matahari dan ia adalah jarak yang dipanggil ‘Western distance’.

    Mari bersama-sama meluangkan masa untuk melihat fenomena astronomi yang akan berlaku pada bulan Julai ini. Terus kekal bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Siri iQOO Z9 5G dilancar di Malaysia: SD 7 Gen 1 & bateri 6,000mAh...

    Seperti khabar angin sebelum ini, iQOO Malaysia telah melancarkan dua model telefon pintar terbaru mereka untuk pasaran tempatan iaitu iQOO Z9 5G...

    KWSP umumkan Akaun 3, penstrukturan semula bermula 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang...

    AS akan haramkan TikTok jika ia tidak dilepaskan daripada syarikat China

    Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden telah menandatangani satu rang undang-undang yang akan mengharamkan penggunaan platform media sosial TikTok dalam negara itu,...

    Qualcomm umumkan Snapdragon X Plus, cipset komputer riba berasaskan ARM

    Qualcomm Technologies, Inc. memperkenalkan Snapdragon X Plus, mengembangkan portfolio platform siri Snapdragon X yang terkenal. Snapdragon X Plus adalah CPU Qualcomm Oryon...

    WhatsApp sedang uji ciri berkongsi fail tanpa sambungan internet

    WhatsApp sedang bersiap untuk kemas kini penting yang satu memberi tumpuan kepada membolehkan perkongsian fail melalui rangkaian tempatan dan menambah ciri mengambil...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X