fbpx
More

    8 langkah untuk tingkatkan tahap sekuriti pada WhatsApp

    WhatsApp kini melindungi anda dengan cara menyediakan penyulitan lalai hujung-ke-hujung (end-to-end encryption) untuk kesemua mesej dan panggilan. Ini bermaksud, tiada pihak lain kecuali anda dan orang yang dihubungi mempunyai akses kandungan perbualan.

    WhatsApp baru sahaja melancarkan Security Centre global baharu yang membenarkan pengguna untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang cara-cara untuk melindungi diri mereka daripada penipuan, spam dan kontak yang tidak diingini.

    Berikut merupakan ciri-ciri sekuriti dan teknologi-belakang-tabir yang disediakan oleh WhatsApp untuk menangani penipuan, spam dan percubaan berniat jahat:

    Mengaktifkan pengesahan dua-langkah

    Setelah diaktifkan pengesahan dua-langkah, anda akan diminta untuk memasukkan PIN 6-digit bagi tujuan penetapan-semula dan juga pengesahan akaun. Ini bertujuan untuk melindungi akaun anda daripada serangan pancingan (phishing) data dan percubaan pengambilalihan oleh penipu.

    Lapor dan sekat mesej yang mencurigakan

    Lapor dan sekat berfungsi sebaik sahaja anda melaporkan sesuatu kontak, perniagaan atau mesej tertentu, WhatsApp akan menerima lima mesej terakhir daripada perbualan dan mungkin akan melarang akaun tersebut jika ia didapati melanggar Syarat Perkhidmatan. Kontak yang sudah disekat tidak lagi akan dapat menghubungi atau menghantar mesej.

    Sentiasa menggunakan aplikasi WhatsApp yang rasmi

    Berwaspada apabila memuat-turun aplikasi WhatsApp terutamanya dengan kewujudan versi palsu atau tidak rasmi yang dibangunkan oleh pihak ketiga dalam platform Android atau iOS. Aplikasi tidak rasmi mungkin mengandungi perisian hasad yang boleh mencuri data dan merosakkan telefon anda.

    Kekalkan privasi dalam sembang berkumpulan (group chats)

    Tetapan privasi dan sistem jemputan berkumpulan membolehkan pengguna untuk menentukan keizinan untuk dimasukkan ke dalam mana-mana kumpulan. Anda juga mempunyai pilihan untuk meninggalkan kumpulan tanpa pemberitahuan.

    Mesej Sekali Tontonan dan Mesej Menghilang (View Once and Disappearing Messages)

    Fungsi Mesej Sekali Tontonan (View Once) membolehkan penerima untuk melihat mesej sekali sahaja tanpa pilihan untuk menyimpan, memajukan dan membuat tangkapan skrin atau berkongsi mesej. Mematikan fungsi “Telah Dibaca” dan mengaktifkan fungsi Mesej Menghilang juga antara ciri-ciri lain yang tersedia sebagai tambahan privasi.

    Lindungi profil dalam talian anda

    Pengguna boleh mengawal butiran peribadi mereka di WhatsApp seperti Foto Profil, Terakhir Dilihat, Status dalam talian, Perihal, Status dan siapa yang melihatnya. Anda juga boleh memilih siapa yang boleh dan tidak boleh melihat apabila anda berada dalam talian.

    Kerap memeriksa peranti terpaut anda

    Semak peranti yang dipautkan dengan akaun WhatsApp anda secara berkala. Ini akan menunjukkan kepada anda senarai semua peranti di mana akaun anda telah diakses. Jika anda menemui apa-apa yang tidak dapat dikenalpasti, segera log keluar.

    Tangani maklumat palsu dengan semakan fakta pada aplikasi

    Sekiranya anda menerima mesej yang mencurigakan atau tidak tepat, anda boleh mengesahkan maklumat tersebut dengan akaun Rangkaian Semakan Fakta Antarabangsa (IFCN) di WhatsApp. WhatsApp bekerjasama dengan 50 organisasi semakan fakta di seluruh dunia untuk memastikan pengguna mempunyai akses kepada maklumat yang paling tepat.

    Perlindungan akaun di WhatsApp

    Fungsi perlindungan akaun akan memaklumkan kepada anda sebarang percubaan yang tidak dibenarkan untuk memindahkan akaun anda ke peranti lain. Menerusi fungsi ini, ia akan meminta anda untuk mengesahkan percubaan log masuk dari peranti lama anda sebagai langkah sekuriti tambahan.

    Anda juga boleh memastikan akaun WhatsApp anda selamat dengan imbasan cap jari atau ID muka sebagai langkah privasi tambahan. Untuk menggunakan ciri ini, aktifkan fungsi biometrik anda dengan mudah dalam tetapan privasi dalam aplikasi.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    DNB, Ericsson bekerjasama untuk memajukan perusahaan di Malaysia melalui teknologi 5G

    Digital Nasional Berhad (DNB) dan Ericsson, sebuah syarikat teknologi komunikasi global yang terkemuka telah mengumumkan secara rasmi rancangan untuk memacu transformasi digital...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X