fbpx
More

    iPadOS 15 dijadualkan untuk dilancar pada bulan September, kongsi banyak fungsi dengan iOS 15

    Apple telah menganjurkan acara Worldwide Developers Conference (WWDC) semalam di mana mereka telah mengumumkan sistem operasi seterusnya untuk tablet iPad iaitu iPadOS 15.

    Dalam iPadOS 15, Apple akan memperkenalkan fungsi pemisahan skrin (split-screen) dalam setiap tablet iPad. Untuk mengaksesnya, pengguna hanya perlu mengakses menu Multitasking di bahagian atas untuk memilih Full Screen, Slide Over, Split View atau Center Window. Anda boleh ubah, tambah atau buang aplikasi yang dipaparkan dengan fungsi shelf.

    iPadOS 15 juga akan membawa widget ke dalam Home Screen seperti yang telah berlaku untuk iOS 14. Ini termasuklah widget untuk App Library namun widget seperti Find My, Contacts, Game Centre, App Store dan Mail akan diperkenalkan dengan mod besar.

    Fungsi SharePlay dari iOS 15 juga akan diperkenalkan dalam iPadOS 15, di mana pengguna boleh menonton rancangan TV atau mendengar lagu secara serentak bersama pengguna lain melalui panggilan FaceTime. Fungsi ini juga boleh dikongsi bersama pengguna Android atau Windows.

    Fungsi Quick Note pula membenarkan pengguna untuk menulis nota tanpa perlu mengakses aplikasi Notes, di mana ia boleh diakses melalui shortcut papan kekunci, Control Centre atau leret daripada bucu skrin menggunakan jari atau Apple Pencil. Pengguna juga boleh menggariskan (highlight) teks daripada mana-mana laman web menggunakan Quick Note.

    iPadOS 15 dan iOS 15 berkongsi pelbagai fungsi seperti memoji baru, koleksi gambar, Focus, ringkasan notifikasi dan pembaharuan untuk Safari, Apple Maps serta Live Texts.

    Buat mereka yang berminat dengan aktiviti pemprograman dan coding, iPadOS 15 memperkenalkan SwiftUI yang membenarkan pembina (developer) untuk hasilkan aplikasi menggunakan komponen UI mudah. Untuk memudahkan pekerjaan di antara iPad dengan Mac, anda boleh gunakan Universal Control untuk memudahkan kawalan kedua-dua peranti menggunakan sebuah papan kekunci dan tetikus.

    Kebanyakan tablet iPad bakal menerima kemas kini iPadOS 15. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengannya dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Diterjemahkan daripada TechNave

     

    Artikel Terkini

    Telefon pintar cipset Snapdragon 8 Gen 4 pertama dijangka dilancar pada pertengahan Oktober

    Qualcomm telah memelihara kerahsiaan mengenai butiran prosesor mudah alih flagship akan datang mereka, Snapdragon 8 Gen 4. Namun, kebocoran dan desas-desus telah...

    Audio ‘lossless’ oleh Spotify dikatakan hampir siap

    Elemen antara muka (UI) yang bocor membayangkan kemungkinan keluaran peringkat audio tanpa kerugian (lossless) Spotify yang telah lama ditunggu-tunggu, menunjukkan ia mungkin...

    Threads benarkan kawalan terhadap siapa yang boleh mengulas ‘post’ anda

    Threads memperkenalkan kawalan baru yang membenarkan pengguna menguruskan siapa yang boleh mengulas kenyataan mereka dengan matlamat untuk mewujudkan persekitaran yang lebih positif...

    Google Wallet perkenalkan senarai ‘Kaedah Pembayaran’ baharu

    Kemas kini terbaru kepada Google Wallet untuk Android memperkenalkan pendekatan yang lebih teratur dalam menguruskan kaedah pembayaran yang disimpan. Menu akaun kini...

    Jalan Sultan Ismail menjadi dua hala, kurangkan kesesakan lalu lintas

    Sekurang-kurangnya 20 anggota Polis Kuala Lumpur telah ditempatkan untuk mengawal lalu lintas susulan penukaran jalan satu hala kepada dua hala di Jalan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X