fbpx
More

    Pico 4 dilancar: Set kepala VR untuk pengguna umum bermula ~RM1,930

    Pada hari ini, syarikat teknologi dari China, ByteDance, telah melancarkan set kepala baharu untuk kegunaan dalam realiti maya (virtual reality, VR) iaitu Pico 4. Set kepala ini ditujukan untuk para pengguna umum dan bakal bersaing dengan Meta Quest 2 yang sangat popular dalam pasaran.

    Buat mereka yang tidak mengenali ByteDance, ia adalah syarikat yang bertanggungjawab membangunkan aplikasi media sosial TikTok. Pico 4 adalah set kepala VR pertama daripada syarikat itu yang akan dijual untuk pasaran antarabangsa. Sebelum ini, Pico hanya membangunkan produk untuk pasaran China.

    Pico 4 bakal dilengkapi cipset Snapdragon XR2, RAM 8GB dan storan dalaman 128GB atau 256GB. Untuk kaca mata, ia mempunyai skrin LC berukuran 2.56 inci dengan resolusi 2160×2160 dan menyokong kadar segar semula sehingga 90Hz. Bagi menjejak persekitaran pengguna, Pico 4 mempunyai empat kamera dan kamera RGB 16MP.

    Kaca matanya dibuat dengan lensa pancake dan mempunyai medan penglihatan seluas 105 darjah. Set kepala ini mempunyai berat 586 gram dan mempunyai tali pengikat yang kukuh.

    Untuk bateri pula, ia mempunyai kapasiti 5,300mAh yang boleh bertahan selama tiga jam. Ia menyokong teknologi pengecasan Qualcomm Quick Charge 3.0 untuk pengecasan pantas.

    Bentuk set kepala Pico 4
    Controller Pico 4

    Set kepala ini turut didatangkan bersama sepasang controller untuk interaksi dalam game serta perisian VR. Pengguna Pico 4 boleh bermain beberapa game eksklusif seperti The Walking Dead: Saints & Sinners 2 dan Peaky Blinders: The King’s Ransom, serta bersenam dengan Pico Fitness.

    Pico 4 akan mula dijual di Eropah bermula 18 Oktober 2022 pada harga EUR429 (~RM1,930) untuk storan 128GB dan EUR499 (~RM2,250) untuk 256GB. Harga untuk pasarfaan Malaysia masih belum diumumkan, namun Pico mempunyai perancangan untuk memperkenalkannya di sini.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan set kepala VR ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Menteri Pendidikan Tinggi umum Fakulti AI pertama Malaysia akan dilancar pada 10 Mei ini

    Kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada peningkatan kemahiran tempatan dalam bidang kecerdasan buatan (AI) untuk menyokong permintaan tenaga kerja yang akan dipacu oleh...

    Rekaan dan spesifikasi vivo X100s, X100 Ultra tertiris, storan sehingga 1TB

    vivo dijangka bakal melancarkan siri telefon pintar andalan vivo X100s, vivo X100s Pro dan vivo X100 Ultra pada bulan ini. Ia bakal...

    Apple berusaha untuk keluarkan peranti lipat 20.3″ pada 2025 dan iPhone lipat pada 2026

    Apple sedang meningkatkan usahanya dalam membangunkan peranti boleh lipat, di mana penganalisis Haitong International Securities Jeff Pu mengatakan Apple sedang bersiap sedia...

    Apple Beats Solo Buds dan Beats Solo 4 akan dijual di Malaysia harga bermula...

    Apple telah menyenaraikan dua fon telinga wayarles iaitu Beats Solo Buds dan Beats Solo 4 On-Ear untuk pasaran Malaysia. Masing-masing membawa reka...

    vivo kongsi gambar yang diambil dengan vivo X100 Ultra, paparkan kebolehan zum

    vivo dijangka akan melancarkan siri telefon pintar andalan vivo X100s dan vivo X100 Ultra pada hujung bulan ini. Sempena pelancarannya yang semakin...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X