fbpx
More

    SPR melarang penggunaan telefon bimbit ketika mengundi

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melarang pengundi daripada menggunakan telefon bimbit semasa mengundi. Pengundi hanya boleh meletakkan telefon bimbit mereka di meja pengarah pengundian sebelum menandakan undi mereka.

    Terdahulu, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sering menyebut bahawa pengundi menerima rasuah daripada parti yang mereka undi selepas mereka mengambil gambar menggunakan telefon bimbit semasa mengundi untuk membuktikan parti yang mereka undi.

    Justeru, adalah dipercayai langkah melarang penggunaan telefon bimbit semasa mengundi adalah untuk mengurangkan rasuah dalam pilihan raya. Disertakan juga 10 langkah yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mengundi dalam kirimannya di Facebook hari ini.

    Langkah 1: Masuk ke bilik mengundi setelah mendapat kebenaran daripada polis yang ditempatkan di pintu masuk bilik mengundi.

    Langkah 2: Serahkan MyKad atau ID dan Senarai Semak Pemilih (jika ada) kepada Kerani Pengundian Pertama. Tunjukkan kedua-dua tangan untuk diperiksa oleh kerani mengundi pertama.

    Langkah 3: Kerani Pengundian Pertama akan menyerahkan MyKad atau ID kepada Kerani Pengundian Kedua untuk pengesahan. Pastikan nama dan nombor MyKad yang dipanggil oleh Kerani Pengundian Pertama adalah betul.

    Langkah 4: Beralih ke hadapan kerani mengundi kedua dan di bawah arahan kerani mengundi kedua, celupkan jari telunjuk tangan kiri ke dalam botol dakwat. Dengan jari telunjuk anda dicelup dalam dakwat, kerani pengundian pertama akan menulis nama anda pada daftar pemilih.

    Langkah 5: Daripada kerani mengundi ke-3, dapatkan undi.

    Langkah 6: Beralih ke meja pengarah pengundian dan letakkan telefon.

    Langkah 7: Pergi ke kotak undi dan gunakan pen untuk lukis X dalam kotak kosong di sebelah simbol undi dan calon.

    Langkah 8: Masukkan undi ke dalam peti undi yang betul.

    Langkah 9: Pergi ke meja pengarah pengundian dan dapatkan semula telefon anda.

    Langkah 10: Keluar dari bilik mengundi sebaik sahaja anda selesai mengundi.

    Pengundian awal akan diadakan di negara kita pada 15 November manakala undian seluruh Malaysia akan diadakan pada 19 November. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: NST

     

    Artikel Terkini

    Sony Xperia 10 VI dilancar: Telefon pertengahan dengan skrin OLED 21:9, SD 6 Gen...

    Selain melancarkan telefon pintar andalan Xperia 1 VI pada hari ini, Sony turut melancarkan telefon pintar kelas pertengahan Sony Xperia 10 VI....

    Sony Xperia 1 VI dilancar: SD 8 Gen 3, OLED 120Hz, kamera dengan zum...

    Sony telah melancarkan telefon pintar andalannya (flagship) yang terbaru iaitu Sony Xperia 1 VI. Seperti telefon-telefon Xperia 1 sebelum ini, ia mempunyai...

    Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 dilancar di Malaysia: Skrin 3K 144Hz, bateri 10,000mAh, cas...

    Pada hari ini, Xiaomi Malaysia melancarkan Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 iaitu sebuah tablet besar dengan skrin berukuran 12.4 inci dan boleh...

    Apple sekat lebih ~RM33 bilion dalam percubaan penipuan menerusi App Store

    Dalam tempoh empat tahun (2020-2023), Apple mengatakan bahawa mereka telah menghalang lebih $7 bilion (~RM33 bilion) dalam transaksi penipuan, menyekat 375,000 aplikasi...

    Ini adalah senarai ciri AI yang diumumkan pada acara Google I/O 2024

    Pada acara Google I/O, Google turut memperkenalkan beberapa kemas kini baharu pada Gemini AI. Terdapat versi Gemini 1.5 Flash baharu, Gemma 2,...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X