fbpx
More

    Apple gagal patuhi keperluan pengecas, Pengawal selia Brazil rampas iPhone daripada kedai runcit

    Pada bulan September, Kementerian Kehakiman Brazil mengarahkan penggantungan jualan iPhone di negara itu selepas membuat kesimpulan bahawa Apple melanggar hak pengguna dengan tidak menawarkan pengecas di dalam kotak pembelian. 

    Walaupun selepas denda berjuta-juta dolar, Apple masih gagal mematuhi keperluan ini menyebabkan pengawal selia perlindungan pengguna yang berpangkalan di Daerah Persekutuan merampas iPhone daripada kedai runcit.

    Seperti yang dilaporkan oleh Tecnoblog, Procon-DF telah merampas beratus-ratus iPhone di kedai runcit yang berbeza di Brasilia, ibu negara Brazil. Tindakan ini dinamakan “Operasi Pelepasan,” pengawal selia bertujuan untuk memaksa Apple mematuhi undang-undang tempatan yang memerlukan telefon pintar dihantar dengan pengecas dalam kotak.

    Menurut laporan itu, iPhone telah dirampas di kedai pembawa dan penjual semula Apple yang sah. Pengawal selia telah mengarahkan pengharaman mana-mana model iPhone yang tidak mempunyai pengecas di dalam kotak. 

    Selepas rampasan, Apple Brazil meminta kerajaan membenarkan penjualan telefon pintar itu sehingga keputusan dimuktamadkan dalam pertikaian tersebut. Oleh itu, iPhone di Brazil masih dijual walaupun operasi rampasan dijalankan.

    Seperti yang dinyatakan oleh MacMagazine, Hakim Diego Câmara Alves percaya bahawa syarikat itu tidak melanggar mana-mana hak pengguna. Beliau juga mengatakan bahawa pengawal selia Brazil menyalahgunakan kuasanya dengan keputusan sedemikian. Dengan ini, Apple yakin memenangi pertikaian undang-undang dan pelanggan pasti akan mempunyai pilihan lain untuk mengecas peranti mereka.

    Namun begitu, keputusan syarikat baru-baru ini menunjukkan sebaliknya. Apple TV 4K baharu masih disertakan dengan kabel USB-C di dalam kotak. Ini mungkin untuk mengelakkan denda selanjutnya daripada pengawal selia Brazil di tengah-tengah kontroversi pengecas iPhone.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

    Sumber: 9to5mac

     

    Artikel Terkini

    BYD Hiace 07 EV diperkenal, dilengkapi “God’s Eye” dan jarak pemanduan sehingga 610 km

    Semasa Pameran Auto Beijing, BYD telah memperkenalkan kereta terbaharunya iaitu BYD Hiace 07 EV. Salah satu ciri menonjol Hiace 07 EV ialah...

    CelcomDigi tawarkan internet 1TB pada harga RM15 dan banyak lagi promosi sempena Hari Gaji...

    Seperti biasa, syarikat telekomunikasi CelcomDigi menawarkan promosi Hari Gaji Specials pada hujung bulan dan untuk kali ini ia akan berlangsung daripada hari...

    HONOR Band 9 dilancar di Malaysia: Jam tangan pintar dengan skrin AMOLED 1.57″ berharga...

    HONOR Malaysia telah melancarkan jam tangan pintar terbaru iaitu HONOR Band 9. Ia menampilkan skrin AMOLED berukuran 1.57 inci dengan kadar segar...

    Acer Malaysia lancarkan desktop, monitor dwi-paparan dan projektor bermula RM1,699

    Acer Malaysia hari ini melancarkan barisan komputer desktop, monitor dwi-paparan mudah alih dan sebuah projektor yang direka untuk meningkatkan kelancaran alir kerja...

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X