fbpx
More

    Apple tangguhkan cermin mata AR, rancang set kepala realiti campuran yang lebih murah

    Menurut Bloomberg, cermin mata realiti tambahan (Augmented Reality/ AR) yang dinanti-nantikan daripada Apple kini ditangguhkan tetapi syarikat itu mungkin menumpukan pada pembangunan set kepala realiti campuran (Mixed Reality/ MR) yang lebih murah.

    Apple pada asalnya berhasrat untuk mengeluarkan cermin mata AR digelar Apple Glasses pada tahun ini sebelum menangguhkannya sehingga 2025. Apple Glasses merupakan visi Apple bahawa sebagai cermin mata ringan yang boleh dipakai selama berjam-jam lamanya.

    Namun, Apple telah beralih fokus kepada set kepala realiti campuran AR bersama-sama dengan menggunakan kamera pada peranti untuk melalui visual maya. Dalam kehidupan maya, pengguna boleh berinteraksi dan memanipulasi persekitaran fizikal dengan menggunakan kamera pada set kepala seperti mengelak daripada terserempak dengan perabot atau memijak kucing. 

    Apple telah berulang kali menangguhkan peranti realiti campuran ini pada jangkaan harga $3,000 (~RM12,960). Ini kerana ia dijangka menampilkan paparan resolusi tinggi 8K, lebih daripada sedozen kamera, penjejakan gerakan, penjejakan mata, cipset M2 dan pemproses khusus untuk mengendalikan sensor.

    Menurut Bloomberg lagi, Apple berhasrat untuk melancarkan susulan kos yang dikurangkan kepada set kepala realiti campurannya dengan menggunakan cip yang terdapat dalam iPhone dan bukannya cip M2. 

    Alat pendengaran AR/MR Apple yang lebih mampu milik telah dilaporkan buat pertama kali oleh penganalisis Ming-Chi Kuo pada tahun lepas. Beliau menyatakan bahawa peranti itu mungkin mempunyai model mewah dan lebih mampu milik yang akan dilancarkan pada 2025.

    Selain itu, laporan mengatakan majoriti pasukan pembangunan Apple kini didedikasikan untuk dua set kepala MR pertama dan tidak menggugurkan impian mereka dalam membangunkan cermin mata AR yang berdiri sendiri. 

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

    Sumber: Bloomberg

     

    Artikel Terkini

    Google akan sediakan “filter” khas untuk carian laman web yang bukan dijana oleh AI

    Dengan teknologi kecerdasan buatan (AI) yang semakin maju pada waktu ini, perkhidmatan enjin carian Google mengumumkan bahawa mereka akan memaparkan hasil carian...

    Samsung Malaysia lancarkan televisyen dan “soundbar” dengan teknologi AI, bermula RM2,999

    Kecerdasan buatan (AI) kini merupakan trend yang popular dalam industri teknologi pada 2024 dan Samsung Malaysia mengikuti trend tersebut dengan melancarkan televisyen...

    vivo Malaysia sambut ulang tahun ke-10 dengan bengkel fotografi bersama vivo V30e 5G

    Bersempena 10 tahun kemajuan revolusi dalam teknologi telefon pintar, vivo Malaysia telah menganjurkan bengkel fotografi selari dengan pelancaran telefon pintar terbaharu, vivo...

    smart #3 dipandu uji buat kali pertama, bakal diumum di Malaysia Autoshow 2024

    Smart Malaysia baru-baru ini mengadakan acara pratonton eksklusif yang bertemakan "Chasing Thrills" di Subang Jaya. Acara ini adalah untuk memperkenalkan kenderaan elektrik...

    OpenAI lancarkan GPT-4o secara percuma, jadikan interaksi manusia-komputer lebih semula jadi

    Pada persidangan OpenAI awal pagi tadi, model besar GPT-4o yang dinaik taraf telah dikeluarkan secara rasmi. "o" dalam GPT-4o bermaksud "omni". GPT-4o...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X