fbpx
More

    realme GT3 dilancar: Telefon pertama dengan cas pantas 240W bermula ~RM2,920

    Dalam temasya Mobile World Congress (MWC) 2023 yang sedang berlangsung di Barcelona sekarang, realme telah memperkenalkan telefon pintar andalan terbaharu iaitu realme GT3. Tarikan utama untuk telefon ini adalah kadar pengecasannya yang memecah rekod iaitu setinggi 240W.

    Kadar pengecasan pantas 240W ini adalah yang terpantas untuk sebuah telefon pintar komersial pada waktu terkini. Menurut realme, pengecasan penuh untuk bateri realme GT3 (berkapasiti 4,600mAh) dengan kadar pengecasan pantas ini memerlukan masa 9 minit 30 saat sahaja, manakala pengecasan daripada 0% ke 20% mengambil masa 80 saat sahaja.

    Bagi membenarkan kadar pengecasan tinggi ini, realme GT3 akan didatangkan dengan kabel pengecasan USB-C 12A bagi menyediakan arus elektrik yang cukup, manakala pengecasnya dilengkapi teknologi gallium nitride (GaN). Walaupun dengan kadar 240W, saiz pengecas ini adalah lebih kecil daripada pengecas 150W.

    realme juga memberi jaminan bahawa teknologi pengecasan 240W ini selamat digunakan. realme GT3 dilengkapi sistem penyejukan kamar wap cecair (vapour chamber liquid cooling) yang meliputi 61.5% daripada permukaan bateri untuk pelesapan haba yang lebih cekap.

    Selain itu, ia juga dilengkapi rekaan kalis api PS3, 13 sensor suhu dan 60 lapisan keselamatan. realme GT3 turut mendapat pengiktirafan keselamatan oleh TÃœV Rheinland, menjadikannya produk pengecasan 200W pertama yang mendapat pengiktirafan tersebut.

    Untuk menjaga hayat bateri dalam tempoh yang lama, realme mengatakan bateri realme GT3 masih boleh kekal sebanyak 80% walapun selepas dicas sebanyak 1,600 kali dengan kadar 240W.

    Selain daripada pengecasan 240W, realme GT3 dilengkapi spesifikasi lengkap untuk sebuah telefon kelas pertengahan. Ini termasuklah cipset Snapdragon 8+ Gen 1, skrin AMOLED dengan kadar segar semula 144Hz serta kamera utama dengan sensor Sony IMX890 dan penstabilan imej optikal (OIS).

    Varian memorinya adalah 8GB+128GB, 12GB+256GB, 16GB+256GB dan 16GB+1TB. realme GT3 akan dijual di pasaran antarabangsa pada harga bermula USD649 (~RM2,920) dan setakat ini masih tiada maklumat mengenai keberadaannya di Malaysia.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan telefon ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X