fbpx
More

    Bukan sekadar berkongsi “link”, kini penjenayah boleh “scam” anda dengan menghantar imej sahaja

    Jenayah siber atau scam menjadi semakin serius dalam kalangan rakyat Malaysia sejak kebelakangan ini, di mana ribuan ribu Ringgit serta kecurian data telah berjaya diseleweng oleh penjenayah siber. Agensi kerajaan dan pelbagai institusi kewangan kini aktif menyebarkan kesedaran tentang tindakan yang boleh diambil bagi mengelakkan diri kita daripada menjadi mangsa scam, seperti tidak klik pada pautan (link) yang mencurigakan.

    Sungguh pun begitu, satu kaedah scam yang mungkin tidak dikenali oleh orang ramai adalah melalui perkongsian imej sahaja. Dalam kaedah scam ini, pengguna hanya perlu membuka sebuah imej atau gambar dalam telefonnya yang dihantar melalui aplikasi permesejan, kemudian penjenayah siber sudah boleh menggodam telefon tersebut.

    Kaedah seperti ini digelar sebagai eksploit sifar klik (zero-click exploits) di mana mangsa tidak perlu menekan sebarang klik pun, namun beliau sudah boleh menjadi mangsa scam dengan hanya memaparkan gambar atau fail tertentu. Gambar tersebut boleh mempunyai kod mencurigakan (malicious code) yang akan membuka akses telefon anda kepada penjenayah yang mencipta gambar tersebut.

    Bagi mengelakkan anda menjadi mangsa eksploit sifar klik, Samsung telah mencipta Samsung Message Guard yang akan melindungi peranti Samsung Galaxy anda secara proaktif. Fungsi ini akan mengehadkan ancaman lutsinar yang menyamar sebagai gambar dan dihantar ke telefon anda.

    Jika sebuah imej dihantar ke dalam telefon anda, Samsung Message Guard akan mengimbas imej tersebut dan jika ia mempunyai ciri-ciri yang mencurifakan, ia akan dikuarantin secara maya. Ini akan mengelakkan imej tersebut daripada berinteraksi dengan fail lain atau sistem operasi telefon dan mengelakkannya daripada menceroboh peranti anda.

    Buat masa ini, Samsung Message Guard disediakan dalam aplikasi Samsung Messages serta Messages By Google dalam siri telefon pintar Samsung Galaxy S23. Pada masa depan, sebuah kemas kini akan membenarkan Samsung Message Guard untuk melindungi anda dalam aplikasi permesejan pihak ketiga.

    Walaupun anda tidak memiliki peranti Samsung sekali pun, ini tidak bermakna anda tidak boleh melindungan telefon anda daripada menjadi mangsa eksploit sifar klik. Anda boleh tetapkan aplikasi permesejan anda supaya tidak memuat turun imej secara automatik, dan jangan buka sebarang fail mencurigakan daripada sumber yang tidak dikenali.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X