fbpx
More

    WhatsApp Flows dan Meta Verified Business on Whatsapp dilancar, fungsi baru untuk mudahkan perniagaan

    Dalam acara Conversations oleh Meta di India pada hari ini, CEO Meta Mark Zuckerberg mengumumkan beberapa fungsi baharu dalam aplikasi permesejan WhatsApp yang diutamakan untuk perniagaan dan organisasi.

    Fungsi baharu yang pertama adalah WhatsApp Flows, di mana perniagaan kini boleh membuat ruang khas dalam laman WhatsApp mereka. Perniagaan kini boleh menyediakan pelbagai jenis menu, borang dan pilihan mengikut jenis perniagaan mereka bagi memudahkan pelanggan untuk memilih perkhidmatan yang diinginkan.

    Zuckerberg turut memberi beberapa contoh perniagaan yang boleh memanfaatkan Flows, seperti bank kini boleh benarkan pelanggan untuk tetapkan temujanji untuk membuka akaun, penghantar makanan boleh memesan makanan daripada rakan-rakan restoran, dan syarikat penerbangan boleh benarkan penumpang untuk daftar masuk ke dalam pesawat dan pilih tempat duduk, tanpa perlu keluar daripada WhatsApp.

    Flows akan disediakan kepada perniagaan dalam seluruh dunia melalui WhatsApp Business Platform dalam minggu-minggu terdekat.

    Selain Flows, Zuckerberg turut mengumumkan Meta Verified Business on WhatsApp, iaitu sebuah lencana pengiktirafan (verification badge) untuk perniagaan dalam WhatsApp, bagi memudahkan pengguna untuk mengenal pasti akaun perniagaan yang sebenar.

    Perniagaan yang melanggan kepada Meta Verified akan menerima lencana pengiktirafan, sokongan akaun yang dinaik taraf dan perlindungan daripada pemalsuan (impersonation protection). Mereka juga boleh mencipta laman WhatsApp yang boleh diakses melalui carian dalam pelayar web.

    Pada masa yang sama, para pekerja dalam perniagaan itu juga boleh mengakses akaun WhatsApp supaya mereka juga boleh berinteraksi dengan pelanggan.

    Meta Verified akan diuji terlebih dahulu dalam kalangan perniagaan kecil melalui aplikasi WhatsApp Business, kemudian ia akan disediakan dalam WhatsApp Business Platform.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan fungsi WhatsApp baharu ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Spesifikasi kamera Xiaomi 15 Pro didedah, dijangka guna sensor OV50K

    Pendedahan terbaru daripada laman Weibo memberitahu spesifikasi kamera untuk model Xiaomi 15 Pro yang akan datang. Peranti ini akan menampilkan susunan tiga...

    Infinix NOTE 40 Series Racing Edition BMW dilancar, bakal dijual dalam pasaran Malaysia

    Infinix telah mengumumkan kerjasamanya dengan syarikat permotoran BMW Group Designworks untuk melancarkan siri telefon pintar Infinix NOTE 40 Series Racing Edition yang...

    Qualcomm Snapdragon 6s Gen 3 dilancar sebagai cipset terbaru untuk telefon mampu milik

    Qualcomm telah melancarkan sebuah cipset baru untuk telefon pintar mampu milik iaitu Qualcomm Snapdragon 6s Gen 3. Ia merupakan cipset Snapdragon 695...

    Faisal Halim, KWSP Akaun 3 antara carian Google paling popular di Malaysia pada Mei...

    Dengan tamatnya bulan Mei 2024, Google Malaysia telah mengeluarkan senarai hasil carian yang paling popular oleh rakyat Malaysia sepanjang bulan tersebut. Seperti...

    CelcomDigi tawarkan internet 660GB berharga RM8 sahaja dan banyak lagi sempena promosi 6.6

    CelcomDigi sekarang sedang menganjurkan promosi 6.6 Sale yang menawarkan pelbagai peranti dan pelan telekomunikasi pada harga diskaun sehingga 16 Jun 2024. Promosi...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    Segalanya yang anda perlu tahu tentang bank digital di Malaysia!

    Konsep "bank digital" kini merupakan sesuatu yang semakin mendapat tempat dalam kesedaran rakyat Malaysia, terutamanya dengan pengenalan dua operator bank dgital yang...
    X