fbpx
More

    Acara Apple pada 8 Mac: Mungkin lancarkan iPhone SE Gen-3, iPad Air, Macbook Pro dengan cip M2

    Semalam, Apple telah mengumumkan bahawa ia akan mengadakan acara pertamanya pada 2022 pada hari Selasa, 8 Mac jam 10:00 pagi Waktu Pasifik (3 pagi, waktu Malaysia) di Teater Steve Jobs dalam kampus Apple Park Cupertino, California.

    Acara Apple pada 2022 ini hanya tertakluk untuk perhimpunan digital sahaja tanpa kehadiran ahli media kerana krisis kesihatan awam yang berterusan. Apple dijangka mengumumkan versi iPhone SE generasi akan datang, iPad Air yang diperbaharui dan sekurang-kurangnya satu Mac dengan cip silikon Apple (mungkin Mac mini), MacBook Pro 13 inci atau kedua-duanya.

    iPhone SE generasi ketiga mungkin kelihatan serupa dengan model generasi kedua yang tersedia sekarang dan dijangka tiada sebarang perubahan reka bentuk. Ia akan terus menampilkan bezel tebal dan butang Touch ID Home yang disertakan dengan cip siri A yang dikemas kini (mungkin cip A15) dan sambungan 5G yang lebih pantas. Penganalisis Apple Ming-Chi Kuo berkata ia akan menjadi iPhone 5G Apple paling mampu milik.

    Mereka mungkin tidak mengubah reka bentuk pada iPad Air generasi akan datang tetapi menggunakan cip yang lebih pantas dan sambungan 5G. Ia dikemas kini dengan kamera FaceTime baharu yang menyokong Center Stage yang dapat mengekalkan anda dalam rakaman kamera walaupun sedang bergerak.

    Untuk Mac pula, Apple merancang untuk mengeluarkan versi Mac mini yang membawa sedikit penukaran reka bentuk dengan cip M1 Pro dan M1 Max. ‌Mac mini‌ baharu akan menggantikan Intel ‌Mac mini‌ dan ia mungkin akan dilancarkan pada acara Apple bulan Mac ini.

    Akhir sekali, MacBook Pro 13 inci dikatakan akan dilengkapi dengan cip M2 menggantikan cip M1. Ia akan kelihatan sama dengan model 13 inci sedia ada dan merupakan versi yang lebih rendah berbanding MacBook Pro 14 dan 16 inci yang mempunyai cip ‌M1 Pro‌ dan ‌M1 Max‌.

    Cip M2 mungkin akan menampilkan GPU dan CPU 8-teras yang sama seperti dalam ‌M1‌, namun dengan kelajuan yang dipertingkatkan. Terdapat khabar angin mendakwa cip ‌M2‌ akan tersedia dalam pilihan GPU 9 dan 10 teras daripada pilihan GPU 7 dan 8 teras yang tersedia dengan cip asal ‌M1‌.

    Anda boleh menonton acara ini di laman web rasmi Apple atau aplikasi Apple TV pada 8 Mac, jam 3:00 waktu Malaysia. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: Macrumors

     

    Artikel Terkini

    Ingin cuba Galaxy AI? Datang ke “escape room” Samsung di Semua House KL!

    Samsung Malaysia kini sedang menganjurkan pameran khas Galaxy AI-Volution di Semua House, Kuala Lumpur dan menjemput anda untuk cuba sendiri fungsi Samsung...

    Apple HomePod Gen-2 & HomePod mini akan dilancar di Malaysia pada 10 Mei ini...

    Apabila bercakap mengenai produk audio Apple, kebanyakan rakyat Malaysia lebih mengenali produk AirPods. Siri Apple HomePod yang telah lama wujud selama untuk...

    Harga Infinix GT 20 Pro 5G untuk pasaran Malaysia didedah bermula RM1,299

    Infinix GT 20 Pro 5G akan dilancarkan di Malaysia pada 2 Mei ini tetapi butiran lanjut masih belum didedahkan oleh syarikat telefon...

    Google Play Store kini boleh memuat turun dua aplikasi serentak

    Baru-baru ini, Google telah memperkenalkan peningkatan kecil namun ketara pada Google Play Store yang membolehkan pengguna memuat turun dua aplikasi serentak pada...

    Pengguna TNG eWallet dan MyPB kini boleh buat pembayaran QR melalui Alipay+ di Hong...

    Pengguna Touch ‘n Go eWallet (TNG eWallet) dan MyPB oleh Public Bank Berhad kini berpeluang untuk membuat pembayaran QR dengan lancar di...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X