fbpx
More

    Apple gagal patuhi keperluan pengecas, Pengawal selia Brazil rampas iPhone daripada kedai runcit

    Pada bulan September, Kementerian Kehakiman Brazil mengarahkan penggantungan jualan iPhone di negara itu selepas membuat kesimpulan bahawa Apple melanggar hak pengguna dengan tidak menawarkan pengecas di dalam kotak pembelian. 

    Walaupun selepas denda berjuta-juta dolar, Apple masih gagal mematuhi keperluan ini menyebabkan pengawal selia perlindungan pengguna yang berpangkalan di Daerah Persekutuan merampas iPhone daripada kedai runcit.

    Seperti yang dilaporkan oleh Tecnoblog, Procon-DF telah merampas beratus-ratus iPhone di kedai runcit yang berbeza di Brasilia, ibu negara Brazil. Tindakan ini dinamakan “Operasi Pelepasan,” pengawal selia bertujuan untuk memaksa Apple mematuhi undang-undang tempatan yang memerlukan telefon pintar dihantar dengan pengecas dalam kotak.

    Menurut laporan itu, iPhone telah dirampas di kedai pembawa dan penjual semula Apple yang sah. Pengawal selia telah mengarahkan pengharaman mana-mana model iPhone yang tidak mempunyai pengecas di dalam kotak. 

    Selepas rampasan, Apple Brazil meminta kerajaan membenarkan penjualan telefon pintar itu sehingga keputusan dimuktamadkan dalam pertikaian tersebut. Oleh itu, iPhone di Brazil masih dijual walaupun operasi rampasan dijalankan.

    Seperti yang dinyatakan oleh MacMagazine, Hakim Diego Câmara Alves percaya bahawa syarikat itu tidak melanggar mana-mana hak pengguna. Beliau juga mengatakan bahawa pengawal selia Brazil menyalahgunakan kuasanya dengan keputusan sedemikian. Dengan ini, Apple yakin memenangi pertikaian undang-undang dan pelanggan pasti akan mempunyai pilihan lain untuk mengecas peranti mereka.

    Namun begitu, keputusan syarikat baru-baru ini menunjukkan sebaliknya. Apple TV 4K baharu masih disertakan dengan kabel USB-C di dalam kotak. Ini mungkin untuk mengelakkan denda selanjutnya daripada pengawal selia Brazil di tengah-tengah kontroversi pengecas iPhone.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

    Sumber: 9to5mac

     

    Artikel Terkini

    Nothing mengacah produk audio yang akan datang tidak lama lagi

    Nothing yang merupakan jenama dengan reka bentuk yang menarik kini telah menyiarkan pengacah rasmi mengenai pelancaran produk audio yang akan datang. Seperti...

    Selepas PDRM, Imigresen mungkin turut akan menggunakan kamera badan

    Sebelum ini, kami laporkan bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memakai kamera badan secara beransur-ansur mulai Oktober ini. Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)...

    Fungsi Gemini dalam Google Messages kini tersedia untuk pengguna di Malaysia

    Google Gemini merupakan bot sembang AI oleh Google dengan model berbilang bahasa. Namun, untuk mengakses Gemini Ultra, anda perlu melanggan pelan Google...

    Imej janaan Google Pixel 9 tertiris tanpa kanta periskop, model XL turut bakal dilancar

    Sebelum ini, terdapat imej janaan yang tertiris menunjukkan pandangan pertama Google Pixel 9 dan 9 Pro. Kini, sumber mendedahkan bahawa model standard...

    Fahmi Fadzil: Kerajaan akan bincang mengenai model rangkaian dwi 5G minggu depan

    Satu mesyuarat mengenai model rangkaian dwi 5G dijangka diadakan minggu depan menurut Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil. Beliau mendedahkan perkara ini semasa pelancaran...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X