fbpx
More

    iPad Pro M2 dilancar di Malaysia: Apple Pencil, peningkatan sambungan dan kamera bermula RM3,899

    Apple telah mengumumkan versi terkini model iPad Pro 12.9 inci dan iPad Pro 11 inci dengan cipset Apple M2 baharu. Model baharu ini menyokong ciri hover pada Apple Pencil, sambungan yang dipertingkatkan dan ciri kamera yang dikemas kini.

    Perubahan terbesar di sini adalah cip baharu yang juga boleh ditemui pada MacBook Air 2022 dan MacBook Pro 13 inci menampilkan CPU 8 teras (teras prestasi 4x + teras kecekapan 4x), GPU 10-teras dan Enjin Neural 16 teras untuk mesin pembelajaran serta AI. Apple mendakwa lebar jalur memorinya adalah 100MB/s.

    Cipset M2 mempunyai prestasi grafik 35% lebih pantas, prestasi pembelajaran mesin 40% lebih baik dan memori jalur lebar 50% lebih besar daripada M1 pada iPad Pro generasi sebelumnya.

    Dengan skrin sentuh yang dikemas kini dan iPadOS 16, model iPad Pro baharu turut menyokong hoverdengan Apple Pencil generasi ke-2. Pensil kini dikesan sehingga 12mm di atas paparan yang boleh mendayakan fungsi tambahan dalam aplikasi. Fungsi ini akan disediakan dalam aplikasi pihak pertama dan juga pihak ketiga.

    Model iPad Pro baharu menampilkan sambungan wayarles yang dipertingkatkan dalam bentuk Wi-Fi 6E dengan kelajuan sehingga 2.4Gbps, dua kali lebih pantas daripada model sebelumnya. Terdapat juga sokongan Bluetooth 5.3 yang dikemas kini dan sambungan 5G pada model LTE.

    Akhir sekali, ciri kamera yang dipertingkatkan pada iPad Pro membolehkan pengguna merakam video terus dalam codec ProRes berkualiti tinggi dan mengubah kodnya sehingga tiga kali lebih pantas. Kamera turut ditingkatkan daripada Smart HDR 3 kepada Smart HDR 4.

    Harganya sama seperti model sebelumnya di mana model 11 inci bermula pada RM3,899 untuk model Wi-Fi dan RM4,649 untuk model LTE. iPad Pro 12.9 inci bermula pada RM5,399 dan model LTE bermula pada RM6,149. Ia akan mula dijual mulai 26 Oktober ini.

    Adakah anda akan bertukar iPad lama anda ke iPad Pro baharu? Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    nubia Neo 2 5G dilancar di Malaysia: Tampilkan ‘Dual Gaming Shoulder Triggers’ berharga RM999

    Siri nubia Neo melancarkan peranti andalan terbaharunya, nubia Neo 2 5G yang dicipta untuk memenuhi keperluan pemain kasual dan peminat dengan mengutamakan...

    TIME naik taraf Pakej MyKabel 100Mbps kepada 200Mbps, harga kekal pada RM69/bulan

    Awal bulan ini, TIME memberikan peningkatan Speed Boost secara percuma kepada beberapa pelanggan yang layak. Kini, terdapat satu lagi peningkatan baru dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X