fbpx
More

    Apple Mac Pro dan Mac Studio dilancar, boleh dilengkapkan dengan cip M2 Ultra bermula RM9,499

    Dalam acara Worldwide Developers Conference (WWDC) yang dilancar pada hari ini, Apple mengumumkan komputer Apple Mac Pro yang akan dilengkapi cip M2 Ultra untuk prestasi terpantas dalam komputer desktop Apple setakat ini.

    Mac Pro

    Apple mengatakan Mac Pro baharu ini akan beroperasi lebih pantas sebanyak tiga kali ganda berbanding model Intel sebelum ini. Sebagai sebuah komputer yang ditujukan untuk pengguna profesional, ia bakal dilengkapi dengan CPU 24 teras dan GPU sehingga 76 teras.

    Ia boleh menyokong memori sehingga 192GB dan tujuh kad suntingan video Afterburner. Dengan spesifikasi tertinggi, komputer ini boleh memainkan sehingga 22 fail video 8K ProRes serentak, atau menerima sehingga 24 siaran video 4K dan encode ke dalam ProRes dalam masa nyata.

    Komputer ini turut menawarkan tujuh slot penambahan PCIe, lapan port Thunderbolt 4, dua port ethernet 10GB, tiga port USB-A, bicu audio 3.5mm dan dua port HDMI yang boleh menjana imej 8K 240Hz. Ia menyokong hubungan wayarles Wi-Fi 6E dan Bluetooth 5.3.

    Mac Pro akan mula dijual di Malaysia pada harga bermula RM32,999 untuk varian paling asas, namun tarikh penjualannya masih belum diumumkan.

    Mac Studio

    Selain komputer Mac Pro, Apple turut memperkenalkan Mac Studio generasi ke-2 untuk kegunaan pengguna umum, dan ia ditawarkan dengan varian cip M2 Max atau M2 Ultra untuk suntingan video 8K, penerbitan muzik atau penjanaan model 3D.

    Mac Studio yang dilengkapi cip M2 Max boleh menawarkan prestasi yang lebih pantas sebanyak 50% berbanding generasi sebelumnya, dan sehingga empat kali ganda lebih pantas berbanding iMac 27 inci yang dilengkapi cip Intel.

    Ia boleh menjana (render) efek lebih pantas sebanyak 50 peratus dalam Adobe After Effects, manakala pembangun program pula boleh mengekod lebih pantas sebanyak 25 peratus dengan XCode.

    Cip M2 Max ini mempunyai CPU 12 teras, GPU 38 teras dan memori sehingga 96GB yang menyokong bandwith sehingga 400GB/s. Untuk varian M2 Ultra pula, ia boleh menawarkan prestasi sehingga dua kali ganda berbanding M2 Max, dengan CPU 24 teras, GPU 76 teras dan memori sehingga 192GB yang menyokong bandwith 800GB/s.

    Komputer ini menawarkan port HDMI untuk siaran video 8K 240Hz, empat port Thunderbolt 4, satu port ethernet 10Gb, dua port USB-A, dua port USB-C dan slot kad SD.

    Mac Studio akan mula dijual di Malaysia pada harga bermula RM9,499, namun tarikh penjualannya masih belum diumumkan.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan mana-mana komputer ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    vivo Y18 rasmi dengan skrin paling terang dalam segmen permulaan, penarafan IP54 bermula ~RM511

    vivo baru sahaja memperkenalkan model telefon pintar Y18 baharu di India. vivo Y18 merupakan telefon pintar dalam segmen permulaan yang memuatkan beberapa...

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X