fbpx
More

    Apple Macbook Air 13″ & 15″ baharu dilancar: Bertahan 18 jam dengan cip M3 bermula RM5,199

    Apple telah lancarkan MacBook Air baharu yang menampilkan cip M3 yang kuat untuk meningkatkan prestasi pada peranti mudah alihnya. Dengan cip M3, MacBook Air mencapai kelajuan hingga 60% lebih cepat daripada model M1 sebelum ini dan sehingga 13 kali lebih cekap daripada MacBook Air berdasarkan Intel.

    Kemas kini ini juga termasuk Neural Engine yang lebih pantas sebagai komputer riba pengguna teratas untuk tugasan AI. Kedua-dua model 13 inci dan 15 inci mempamerkan reka bentuk yang ramping, hayat bateri sehingga 18 jam, paparan Liquid Retina serta ciri-ciri baru termasuk sokongan untuk dua paparan luaran dan Wi-Fi 6E yang lebih cepat.

    Cip M3 yang dibina menggunakan teknologi 3 nanometer yang terkini, memberikan prestasi CPU dan GPU yang lebih cepat, sehingga 24GB memori dan menyokong ciri-ciri lanjutan seperti penghantaran mesh dan ray tracing untuk gaming. Tambahan pula, cip M3 meningkatkan prestasi dalam pelbagai tugas untuk game, penyuntingan foto dan video serta produktiviti berbanding dengan model sebelumnya.

    Menggabungkan prestasi AI yang luar biasa, macOS memperkenalkan ciri-ciri pintar yang meningkatkan produktiviti dan kreativiti. Pengguna dapat mengakses ciri kamera yang kuat, teks-ke-ucapan secara langsung, terjemahan, ramalan teks, pemahaman visual dan ciri-ciri aksesibiliti. Ekosistem luas aplikasi menawarkan keupayaan AI yang canggih, daripada Bantuan Matematik AI hingga peningkatan foto dan penyuntingan video.

    MacBook Air baru dilengkapi dengan pelbagai ciri untuk meningkatkan pengalaman pengguna, termasuk kamera, mikrofon, dan sistem pembesar suara yang dipertingkatkan. Papan Kekunci Ajaib dengan Touch ID menyediakan akses yang cepat dan selamat ke peranti, manakala macOS Sonoma memperkenalkan widget serta alat-alat produktiviti dan pelbagai aplikasi yang dioptimumkan lebih memperkayakan pengalaman MacBook Air.

    Selaras dengan komitmen Apple terhadap kelestarian alam, MacBook Air baru dibuat dengan 50% kandungan kitar semula dan bertujuan untuk mencapai neutraliti karbon di seluruh rantaian bekalan pembuatan dan kitar hayat produknya menjelang 2030. Peranti ini memenuhi standard yang tinggi untuk kecekapan tenaga dan bebas daripada bahan berbahaya.

    Apple telah mendedahkan tawaran terbaharunya di mana model MacBook Air M3 13 inci bermula pada harga RM5,199 manakala model 15 inci bermula pada harga RM6,199. Adakah anda akan bertukar kepada Macbook Air M3?

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Apple Newsroom

     

    Artikel Terkini

    Ulasan HONOR X7b 5G – ‘Entry level’ tapi macam ‘mid-range’?

    HONOR X7b versi 5G telahpun dilancarkan pada 22 April 2024 di pasaran Malaysia dengan harga RM899 memberikan spesifikasi tersendiri dan membawa storan...

    Kerjasama PETRONAS, CelcomDigi bakal transformasi tekno-digital 5G untuk sektor tenaga

    PETRONAS dan CelcomDigi bekerjasama melalui satu Memorandum Persefahaman (MoU) bagi memacu usaha transformasi digital dan kemampanan untuk industri tenaga dengan memanfaatkan kuasa...

    TSMC bakal hasilkan cip dengan proses 1.6nm menjelang 2026

    TSMC mengumumkan proses pembuatan 1.6nm untuk cip dan ia juga termasuk rangkaian penghantaran kuasa yang meningkatkan kecekapan kuasa dan ketumpatan transistor dengan...

    Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro tawar hadiah sehingga RM10,000, acara bakal diadakan pada...

    Sempena pelancaran Infinix GT 20 Pro pada 2 Mei ini, Infinix Malaysia akan menganjurkan Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro iaitu sebuah...

    Samsung Galaxy Unpacked kedua dijadualkan pada 10 Julai 2024

    Acara Samsung Galaxy Unpacked yang akan datang dijadualkan pada 10 Julai 2024 di Paris, bertepatan dengan penganjuran City of Love Sukan Olimpik...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X