fbpx
More

    Apple tangguhkan cermin mata AR, rancang set kepala realiti campuran yang lebih murah

    Menurut Bloomberg, cermin mata realiti tambahan (Augmented Reality/ AR) yang dinanti-nantikan daripada Apple kini ditangguhkan tetapi syarikat itu mungkin menumpukan pada pembangunan set kepala realiti campuran (Mixed Reality/ MR) yang lebih murah.

    Apple pada asalnya berhasrat untuk mengeluarkan cermin mata AR digelar Apple Glasses pada tahun ini sebelum menangguhkannya sehingga 2025. Apple Glasses merupakan visi Apple bahawa sebagai cermin mata ringan yang boleh dipakai selama berjam-jam lamanya.

    Namun, Apple telah beralih fokus kepada set kepala realiti campuran AR bersama-sama dengan menggunakan kamera pada peranti untuk melalui visual maya. Dalam kehidupan maya, pengguna boleh berinteraksi dan memanipulasi persekitaran fizikal dengan menggunakan kamera pada set kepala seperti mengelak daripada terserempak dengan perabot atau memijak kucing. 

    Apple telah berulang kali menangguhkan peranti realiti campuran ini pada jangkaan harga $3,000 (~RM12,960). Ini kerana ia dijangka menampilkan paparan resolusi tinggi 8K, lebih daripada sedozen kamera, penjejakan gerakan, penjejakan mata, cipset M2 dan pemproses khusus untuk mengendalikan sensor.

    Menurut Bloomberg lagi, Apple berhasrat untuk melancarkan susulan kos yang dikurangkan kepada set kepala realiti campurannya dengan menggunakan cip yang terdapat dalam iPhone dan bukannya cip M2. 

    Alat pendengaran AR/MR Apple yang lebih mampu milik telah dilaporkan buat pertama kali oleh penganalisis Ming-Chi Kuo pada tahun lepas. Beliau menyatakan bahawa peranti itu mungkin mempunyai model mewah dan lebih mampu milik yang akan dilancarkan pada 2025.

    Selain itu, laporan mengatakan majoriti pasukan pembangunan Apple kini didedikasikan untuk dua set kepala MR pertama dan tidak menggugurkan impian mereka dalam membangunkan cermin mata AR yang berdiri sendiri. 

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

    Sumber: Bloomberg

     

    Artikel Terkini

    Samsung Galaxy Z Flip6 dan Fold6 mungkin akan dilancar pada 10 Julai 2024

    Pada tahun-tahun lalu, Samsung sering melancarkan telefon-telefon lipatnya yang terbaru dalam acara Galaxy Unpacked yang dianjurkan pada separuh tahun kedua. Perkara tersebut...

    OPPO A60 dilancar: Skrin 90Hz, Snapdragon 680, cas pantas 45W bermula ~RM1,040

    OPPO telah melancarkan telefon pintar kelas permulaannya yang terbaru di Vietnam iaitu OPPO A60. Telefon ini mempunyai reka bentuk yang agak menarik...

    Aplikasi RHB Mobile Banking tidak boleh lagi diguna untuk peranti iOS14 dan ke bawah

    Jika anda merupakan seorang pelanggan RHB Bank yang menggunakan telefon pintar iPhone, perlu diingati bahawa bermula bulan Jun 2024, aplikasi RHB Mobile...

    Fahmi Fadzil: Jangan sentuh isu 3R sewaktu pilihan raya

    Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mengingatkan semua pihak supaya tidak memainkan isu kaum, agama dan institusi diraja (race, religion, royalty atau 3R) sepanjang...

    Petronas dan CelcomDigi berganding bahu untuk bawa pembaharuan dalam infrastruktur 5G

    Petronas dan CelcomDigi menggumumkan kerjasamanya selama dua tahun untuk memacu usaha transformasi tekno-digital negara melalui penggunaan 5G. Ia juga bertujuan untuk menyepadukan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X