fbpx
More

    Apple umumkan watchOS 9 dengan muka jam dan ciri kesihatan baharu

    Apple hari ini menunjukkan pratonton kemas kini watchOS 9 yang akan datang di WWDC. Kemas kini baharu termasuk penambahbaikan pada muka jam, aplikasi Senaman, pengesan peringkat tidur, Sejarah AFib pertama untuk watchOS dan penjejakan pengambilan ubat. watchOS 9 hadir dengan empat muka jam baharu.

    Ini termasuk Lunar, Playtime, Metropolitan dan Astronomy. watchOS 9 juga termasuk kemas kini pada muka jam sedia ada iaitu Wajah Potret yang kini menyerlahkan kesan kedalaman pada foto dengan kucing, anjing dan landskap. Manakala beberapa muka jam tangan klasik seperti Modular, Modular Compact dan X-Large kini menampilkan warna latar belakang dan pewarnaan (gradient) yang boleh disesuaikan.

    Aplikasi Workout telah dikemas kini untuk memaparkan lebih banyak maklumat dan metrik. Penambahan senaman tersuai membolehkan anda membuat senaman berstruktur dengan kerja tersuai dan selang rehat. Selain itu, terdapat ciri rentak, kuasa, kadar denyutan jantung dan irama yang juga boleh ditambah.

    Untuk triatlet, aplikasi Workout kini menyokong jenis senaman Multisport baharu yang bertukar secara automatik antara sebarang urutan senaman berenang, berbasikal dan berlari menggunakan penderia gerakan untuk mengecam corak pergerakan. Untuk pelari, watchOS 9 kini menunjukkan metrik larian tambahan termasuk panjang langkah, masa sentuhan tanah dan ayunan menegak untuk membantu meningkatkan larian anda.

    Mereka yang berlari di laluan yang kerap digunakan kini boleh berlumba dengan keputusan terbaik atau terakhir mereka sebelum ini. Mod pacer baharu memberitahu anda kadar yang anda perlukan untuk matlamat jarak dan masa yang dipilih.

    Selain itu, Apple telah menambah baik penjejakan tidur dengan pengenalan peringkat tidur. Apple Watch kini boleh memberikan pecahan REM, Core dan Deep sleep dalam aplikasi. Seterusnya, watchOS 9 membawa sejarah AFib untuk mereka yang didiagnosis dengan fibrilasi atrium.

    Apple Watch kini boleh menjejaki kadar denyutan jantung anda untuk AFib dan menunjukkan kekerapan irama jantung menunjukkan tanda AFib. Pengguna akan mendapat pemberitahuan mingguan dan sejarah terperinci dalam aplikasi Kesihatan. PDF daripadanya boleh dimuat turun untuk dikongsi dengan doktor.

    Akhir sekali, watchOS 9 juga menambahkan ciri Medications yang membolehkan anda mengurus dan menjejaki ubat dan suplemen anda dengan jadual serta peringatan. Di AS, anda juga akan mendapat makluman jika terdapat potensi interaksi kritikal dengan ubat-ubatan yang telah mereka tambahkan dalam aplikasi Medications.

    Ciri baharu lain termasuk pengesanan papan kickboard dan skor SWOLF untuk perenang. Sokongan lain termasuk aplikasi Home dalam Family Setup, Tindakan Pantas baharu, Apple Watch Mirroring untuk mengawal jam tangan melalui ciri bantuan iPhone dan pemberitahuan yang direka bentuk semula.

    watchOS 9 akan tersedia pada model Apple Watch yang serasi pada akhir tahun ini. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: GSMArena

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X