fbpx
More

    BNM: Bank perlu abaikan penggunaan kata laluan sekali (OTP) untuk transaksi dalam talian

    Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini menggesa semua institusi kewangan untuk melaksanakan lima langkah tambahan bagi mengukuhkan perlindungan terhadap pelbagai bentuk penipuan atau scam.

    Menurut gabenor BNM, Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus, salah satu langkah tersebut adalah peralihan daripada penggunaan kata laluan sekali sahaja (one-time password, OTP) yang berasaskan SMS kepada kaedah pengesahan identiti yang lebih selamat.

    Selain itu, bank perlu mengetatkan lagi peraturan pengesanan bagi menyekat transaksi melibatkan penipuan kewangan, dan menetapkan tempoh bertenang untuk pendaftaran perbankan dalam talian atau peranti selamat buat kali pertama.

    Dua lagi langkah yang perlu diambil adalah mengehadkan satu sahaja peranti mudah alih atau peranti selamat untuk pengesahan transaksi dalam internet, serta mewujudkan talian khusus untuk penipuan kewangan.

    Beliau menggariskan lima langkah ini dalam program Pameran Jenayah Kewangan yang dianjurkan bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM). BNM juga akan terus menguar-uarkan maklumat terkini tentang penipuan kewangan melalui laman Facebook Amaran Scam.

    Dalam pada itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani, berkata penjenayah siber semakin licik dalam mengeksploit perubahan teknologi dan menjerat mangsa melalui pelbagai modus operandi baharu.

    Beliau juga berkata tahap kesedaran masyarakat mengenai jenayah siber masih berada pada tahap sederhana, dan ini menjadi salah satu punca mengapa kes jenayah siber semakin meningkat. Justeru, Pameran Jenayah Kewangan ini diharapkan boleh mendidik lebih ramai orang terhadap bahaya daripada penjenayah siber.

    Orang ramai dinasihatkan untuk melindungi maklumat peribadi mereka dan elak daripada memuat turun fail atau aplikasi daripada sumber yang diragui.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Berita Harian

     

    Artikel Terkini

    Apple mengalih keluar WhatsApp dan Thread daripada App Store di China

    Menurut Reuters, Apple melaporkan bahawa Pentadbiran Ruang Siber China (CAC) meminta Apple untuk mengalih keluar aplikasi WhatsApp dan Threads daripada App Store...

    Nubia Neo 2 5G akan dilancar di Malaysia pada 22 April 2024

    ZTE Malaysia telah memberi petunjuk ketibaan telefon pintar gaming jarak pertengahan di halaman Facebook yang akan dilancarkan pada 22 April 2024. Telefon...

    Meta AI umum akan datang ke Facebook, WhatsApp, Messenger dan Instagram kelak

    Meta AI yang dibina dengan Meta Llama 3 kini tersedia untuk beberapa negara di luar AS tetapi Malaysia masih belum menerimanya...

    HUAWEI nova 12i dilancar di Malaysia: SD 680, kamera 108MP dan storan 256GB pada...

    HUAWEI memperkenalkan HUAWEI nova 12i di seluruh negara, tambahan terbaru kepada siri nova dengan reka bentuk anggun. Ia menampilkan reka bentuk Cincin...

    Sony menukar polistirena kepada biopolimer biodegradasi dalam bungkusan untuk pelihara alam

    Sony merupakan syarikat pertama dalam industri yang menghapuskan penggunaan bahan kusyen buih polistirena untuk TV besar melibatkan BRAVIA 9 dan TV LED...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X