fbpx
More

    Bukan sekadar berkongsi “link”, kini penjenayah boleh “scam” anda dengan menghantar imej sahaja

    Jenayah siber atau scam menjadi semakin serius dalam kalangan rakyat Malaysia sejak kebelakangan ini, di mana ribuan ribu Ringgit serta kecurian data telah berjaya diseleweng oleh penjenayah siber. Agensi kerajaan dan pelbagai institusi kewangan kini aktif menyebarkan kesedaran tentang tindakan yang boleh diambil bagi mengelakkan diri kita daripada menjadi mangsa scam, seperti tidak klik pada pautan (link) yang mencurigakan.

    Sungguh pun begitu, satu kaedah scam yang mungkin tidak dikenali oleh orang ramai adalah melalui perkongsian imej sahaja. Dalam kaedah scam ini, pengguna hanya perlu membuka sebuah imej atau gambar dalam telefonnya yang dihantar melalui aplikasi permesejan, kemudian penjenayah siber sudah boleh menggodam telefon tersebut.

    Kaedah seperti ini digelar sebagai eksploit sifar klik (zero-click exploits) di mana mangsa tidak perlu menekan sebarang klik pun, namun beliau sudah boleh menjadi mangsa scam dengan hanya memaparkan gambar atau fail tertentu. Gambar tersebut boleh mempunyai kod mencurigakan (malicious code) yang akan membuka akses telefon anda kepada penjenayah yang mencipta gambar tersebut.

    Bagi mengelakkan anda menjadi mangsa eksploit sifar klik, Samsung telah mencipta Samsung Message Guard yang akan melindungi peranti Samsung Galaxy anda secara proaktif. Fungsi ini akan mengehadkan ancaman lutsinar yang menyamar sebagai gambar dan dihantar ke telefon anda.

    Jika sebuah imej dihantar ke dalam telefon anda, Samsung Message Guard akan mengimbas imej tersebut dan jika ia mempunyai ciri-ciri yang mencurifakan, ia akan dikuarantin secara maya. Ini akan mengelakkan imej tersebut daripada berinteraksi dengan fail lain atau sistem operasi telefon dan mengelakkannya daripada menceroboh peranti anda.

    Buat masa ini, Samsung Message Guard disediakan dalam aplikasi Samsung Messages serta Messages By Google dalam siri telefon pintar Samsung Galaxy S23. Pada masa depan, sebuah kemas kini akan membenarkan Samsung Message Guard untuk melindungi anda dalam aplikasi permesejan pihak ketiga.

    Walaupun anda tidak memiliki peranti Samsung sekali pun, ini tidak bermakna anda tidak boleh melindungan telefon anda daripada menjadi mangsa eksploit sifar klik. Anda boleh tetapkan aplikasi permesejan anda supaya tidak memuat turun imej secara automatik, dan jangan buka sebarang fail mencurigakan daripada sumber yang tidak dikenali.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Telefon pintar cipset Snapdragon 8 Gen 4 pertama dijangka dilancar pada pertengahan Oktober

    Qualcomm telah memelihara kerahsiaan mengenai butiran prosesor mudah alih flagship akan datang mereka, Snapdragon 8 Gen 4. Namun, kebocoran dan desas-desus telah...

    Audio ‘lossless’ oleh Spotify dikatakan hampir siap

    Elemen antara muka (UI) yang bocor membayangkan kemungkinan keluaran peringkat audio tanpa kerugian (lossless) Spotify yang telah lama ditunggu-tunggu, menunjukkan ia mungkin...

    Threads benarkan kawalan terhadap siapa yang boleh mengulas ‘post’ anda

    Threads memperkenalkan kawalan baru yang membenarkan pengguna menguruskan siapa yang boleh mengulas kenyataan mereka dengan matlamat untuk mewujudkan persekitaran yang lebih positif...

    Google Wallet perkenalkan senarai ‘Kaedah Pembayaran’ baharu

    Kemas kini terbaru kepada Google Wallet untuk Android memperkenalkan pendekatan yang lebih teratur dalam menguruskan kaedah pembayaran yang disimpan. Menu akaun kini...

    Jalan Sultan Ismail menjadi dua hala, kurangkan kesesakan lalu lintas

    Sekurang-kurangnya 20 anggota Polis Kuala Lumpur telah ditempatkan untuk mengawal lalu lintas susulan penukaran jalan satu hala kepada dua hala di Jalan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X