fbpx
More

    Celcom dan ZTE usahakan 100 tapak 4G LTE baharu di Sabah dan Sarawak

    Celcom Axiata Berhad (Celcom) dan ZTE Corporation (ZTE) sedang mengusahakan penyediaan 4G yang lancar di Sabah dan Sarawak. Celcom akan melaksanakan penambahbaikan 100 tapak rangkaian di Sabah dan Sarawak dengan penggunaan teknologi L900 mulai November 2021.

    Bagi memberi pengalaman internet yang lebih baik di kawasan pedalaman, penggunaan L900 dikenalpasti dapat menyelesaikan penambahbaikan 4G dan menyediakan penyambungan yang lancar untuk pengguna. Ia akan menyediakan kuasa penembusan dalam bangunan yang lebih baik, sekaligus membolehkan penghantaran data dan perkhidmatan Voice over LTE (VoLTE) yang lebih mantap di 100 tapak yang disasarkan.

    Pada bulan April lepas, Celcom dan ZTE telah melaksanakan inisiatif penaiktarafan 4G LTE bagi 70 tapak di Sabah dan Sarawak melalui penggunaan jalur lebar L1800. Ini telah menyelesaikan isu peningkatan trafik data dengan segera dan mempertingkat kualiti liputan di kawasan terlibat. Jikuwa bin Birula, pembantu operasi di SK Samparita, Kota Marudu turut mengucapkan terima kasih kepada Celcom dan ZTE atas penambahbaikan yang turut membantu sekolah-sekolah di kawasan tersebut. 

    Idham Nawawi, Ketua Pegawai Eksekutif Celcom Axiata Berhad berkata mereka menjalankan penambahbaikan rangkaian secara berterusan untuk mempertingkat liputan, kapasiti dan keutuhan rangkaian fokus di tempat-tempat yang amat memerlukan seperti di kawasan pedalaman di negara ini.  

    Selain itu, Celcom dan ZTE turut membantu keluarga B40 melalui inisiatif #MyBaikHati dengan mengumpulkan peranti digital. Ini dapat membantu pembelajaran di rumah dan inisiatif ini membantu sektor pendidikan dengan menawarkan pakej mampu milik untuk pelajar kurang berkemampuan.

    Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia mengucapkan syabas kepada kedua-dua syarikat di atas inisiatif tersebut. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X