fbpx
More

    Celcom, DiGi, Maxis dan U Mobile cari pegangan majoriti dalam pelaksanaan 5G Malaysia

    Empat firma telekomunikasi terbesar Malaysia iaitu Celcom Axiata Bhd, DiGi Telecommunications, Maxis Bhd dan U Mobile sedang mencari pegangan majoriti dalam agensi 5G bagi menentang cadangan kerajaan untuk menawarkan pemilikan minoriti kepada mereka menurut surat yang dihantar oleh firma itu kepada kementerian kewangan (MoF).

    Mereka mahukan semakan model harga dan pelan akses rangkaian yang ditawarkan oleh agensi menurut laporan 9 Mei yang didedah oleh Reuters. Bantahan mereka terhadap cadangan kerajaan yang menawarkan sehingga 70% daripada satu-satunya pengendali rangkaian 5G negara akan meningkatkan risiko kelewatan kerana kerajaan berhasrat untuk menyelesaikan perbincangan mengenai penjualan saham menjelang akhir Jun.

    Kerajaan pada Mac menawarkan semua syarikat telekomunikasi di negara ini pegangan ekuiti gabungan sehingga 70% dalam DNB yang ditugaskan untuk melaksanakan 5G selepas mereka mengadu tentang rancangan kerajaan yang akan mengenakan bayaran kepada syarikat telekomunikasi untuk akses 5G.

    Mereka berkata rancangan itu akan menjejaskan persaingan dan menggesa untuk mewujudkan rangkaian 5G kedua, tetapi pada Mac berkata mereka akan terbuka kepada cadangan alternatif kerajaan untuk kepentingan ekuiti dalam DNB.

    Hanya dua syarikat telekomunikasi iaitu Telekom Malaysia Bhd dan YTL Communications dan YTL Corp telah mendaftar dengan pelan 5G kerajaan. Turut merumitkan rancangan 5G Malaysia ialah kebuntuan antara DNB dan empat syarikat utama berhubung penetapan harga dan ketelusan termasuk kebimbangan bahawa rangkaian kendalian kerajaan tunggal akan mengakibatkan monopoli negara.

    Firma-firma itu berkata bahawa model semasa yang ditawarkan dalam RAO adalah tidak berdaya maju secara komersial dan boleh membawa kepada kos yang lebih tinggi untuk pelanggan dan kadar penggunaan yang lebih perlahan. Perjanjian mengenai RAO adalah langkah penting sebelum syarikat telekomunikasi boleh menandatangani perjanjian jangka panjang dengan DNB untuk menggunakan 5G.

    DNB berkata ia akan mengenakan bayaran yang lebih rendah kepada pengendali untuk mengakses rangkaian 5Gnya berbanding kos mereka untuk 4G dan juga telah menawarkan perkhidmatan percubaan 5G kepada pembawa secara percuma sehingga 30 Jun ketika ia memulakan penggunaan rangkaian.

    Ia juga telah memperakui soalan mengenai ketelusannya, memberitahu Reuters tahun lepas bahawa pengawal selia komunikasi negara itu akan menerima pakai garis panduan awam yang ketat untuk memastikan penetapan harga yang adil dan pelancaran yang lancar. Agensi itu memulakan penggunaan rangkaian 5G awal pada Disember tahun lepas.

    Sejak itu, YTL adalah satu-satunya firma yang mula menawarkan perkhidmatan 5G kepada pelanggannya. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: TheEdgeMarkets

     

    Artikel Terkini

    U Mobile buka kedai pertama di Sabah, perkukuhkan kehadiran di Malaysia Timur

    U Mobile telah melancarkan kedai pertama di Malaysia Timur yang terletak di Imago Shopping Mall, Kota Kinabalu, Sabah. Kedai khidmat lengkap ini...

    Ulasan HONOR X7b 5G – ‘Entry level’ tapi macam ‘mid-range’?

    HONOR X7b versi 5G telahpun dilancarkan pada 22 April 2024 di pasaran Malaysia dengan harga RM899 memberikan spesifikasi tersendiri dan membawa storan...

    Kerjasama PETRONAS, CelcomDigi bakal transformasi tekno-digital 5G untuk sektor tenaga

    PETRONAS dan CelcomDigi bekerjasama melalui satu Memorandum Persefahaman (MoU) bagi memacu usaha transformasi digital dan kemampanan untuk industri tenaga dengan memanfaatkan kuasa...

    TSMC bakal hasilkan cip dengan proses 1.6nm menjelang 2026

    TSMC mengumumkan proses pembuatan 1.6nm untuk cip dan ia juga termasuk rangkaian penghantaran kuasa yang meningkatkan kecekapan kuasa dan ketumpatan transistor dengan...

    Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro tawar hadiah sehingga RM10,000, acara bakal diadakan pada...

    Sempena pelancaran Infinix GT 20 Pro pada 2 Mei ini, Infinix Malaysia akan menganjurkan Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro iaitu sebuah...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X