fbpx
More

    Chatbot AVA AirAsia digantikan dengan AI baharu, ‘Ask Bo’

    Capital A, syarikat induk AirAsia baru sahaja mengumumkan bahawa chatbot AVA syarikatnya telah digantikan dengan AI, “Ask Bo” yang direka seperti Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Penerbangan AirAsia Bo Lingam.

    Untuk menjadi syarikat yang paling komunikatif, responsif dan boleh bertanggungjawab, Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A mengatakan bahawa mereka telah berkongsi kekecewaan dengan AVA syarikat kerana ia tidak memenuhi jangkaan orang ramai. 

    Sejak 2019, AVA telah mengendalikan lebih daripada 113 juta tetamu dan mengendalikan lebih daripada 43 juta pertanyaan pada 2020 semasa perintah berkurung. Disebabkan wabak Covid-19, syarikat itu telah menggunakan masa yang ada untuk meringkaskan keperluan dan kehendak pelanggan serta aduan utama mereka.

    Ask Bo adalah kecerdasan buatan (AI) dan keupayaan pembelajaran mesin (ML) yang dipertingkatkan. Wajah Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia yang mewakili Ask Bo juga dilhat sebagai orang yang sesuai dengan semua jawapan kepada soalan syarikat penerbangan syarikat itu. 

    Menurut Kesavan Sivanandam, Ketua Pegawai Pengalaman Lapangan Terbang dan Pelanggan, Kumpulan Penerbangan AirAsia, Ask Bo akan dapat memberikan kemas kini secara langsung tentang status penerbangan, maklumat menaiki pesawat, sokongan dalam pelbagai bahasa, menghantar pemberitahuan mengenai perubahan saat akhir, maklumat bagasi dan laporan kemas kini automatik masa nyata masa berlepas.

    Selain itu, pelanggan akan mempunyai utiliti untuk menukar penerbangan, meminta bayaran balik dan memilih pilihan pemulihan perkhidmatan. Capital A juga mahu bersikap lebih terbuka seperti mendedahkan maklumat secara langsung tentang prestasi tepat masa dan pengendalian bagasi di laman webnya dan aplikasi Super airasia.

    Pelbagai kemudahan yang disediakan oleh AirAsia untuk memudahkan pelanggannya. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

     

    Artikel Terkini

    HONOR Band 9 dilancar di Malaysia: Jam tangan pintar dengan skrin AMOLED 1.57″ berharga...

    HONOR Malaysia telah melancarkan jam tangan pintar terbaru iaitu HONOR Band 9. Ia menampilkan skrin AMOLED berukuran 1.57 inci dengan kadar segar...

    Acer Malaysia lancarkan desktop, monitor dwi-paparan dan projektor bermula RM1,699

    Acer Malaysia hari ini melancarkan barisan komputer desktop, monitor dwi-paparan mudah alih dan sebuah projektor yang direka untuk meningkatkan kelancaran alir kerja...

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X