fbpx
More

    Cukai jualan 10% dikenakan untuk pembelian barangan “online” bawah RM500 dari luar negara

    Mulai April ini, kerajaan Malaysia akan mula mengutip cukai jualan baharu yang menyaksikan pembeli di Malaysia perlu membayar lebih 10% setiap kali membeli barangan yang diimport dari luar negara yang berharga kurang daripada RM500.

    Kerajaan Malaysia akan mengenakan cukai jualan sebanyak 10 peratus ke atas barangan bernilai rendah (LVG) iaitu barangan yang berharga kurang daripada RM500 yang dijual dalam talian dan dihantar dari luar negara kepada pelanggan di Malaysia.

    Ia termasuk kawasan tanpa cukai seperti Pulau Labuan, Langkawi, Tioman dan Pangkor serta kawasan khas seperti zon bebas melalui udara, laut atau darat. Cukai jualan baharu sebanyak 10 peratus hanya untuk barangan bernilai rendah dibeli di luar negara dengan harga kurang daripada RM500 yang dibeli dalam talian mulai 1 April 2023.

    Cukai ini tidak akan dikenakan ke atas caj penghantaran atau kos insurans untuk membawa masuk barang dari luar negara ke Malaysia. Berikut adalah contoh yang memudahkan pemahaman anda. Katakan anda membeli barang dari luar negara dengan harga RM490 daripada platform beli-belah dalam talian dan terdapat caj penghantaran sebanyak RM10.

    Jumlahnya ialah RM500 jika anda membelinya sebelum 1 April. Mulai 1 April dan seterusnya, terdapat pelaksanaan cukai jualan baharu bermakna anda perlu membayar RM490 ditambah dengan RM49 (cukai jualan 10% ke atas item tersebut) dan caj penghantaran RM10. Jumlah yang perlu dibayar semasa pembelian kini ialah RM549.

    Cukai jualan ke atas LVG akan dicaj pada platform beli-belah dalam talian mengeluarkan pengesahan pesanan. Perlu diingatkan bahawa selagi anda membeli LVG dalam talian sebelum 1 April 2023, anda tidak perlu membayar cukai jualan LVG 10% walaupun barang dihantar kepada anda selepas 1 April.

    Cukai jualan 10 peratus akan dikenakan kepada semua LVG yang dibeli dalam talian. Cukai jualan tidak akan dikenakan jika anda membeli produk talian pada harga di bawah RM500 untuk barangan seperti rokok, produk tembakau, rokok paip, rokok elektronik dan vape, cecair atau gel bukan nikotin yang digunakan pada e-rokok atau peranti vape serta arak.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

    Sumber: Malay Mail

     

    Artikel Terkini

    Ingin cuba Galaxy AI? Datang ke “escape room” Samsung di Semua House KL!

    Samsung Malaysia kini sedang menganjurkan pameran khas Galaxy AI-Volution di Semua House, Kuala Lumpur dan menjemput anda untuk cuba sendiri fungsi Samsung...

    Apple HomePod Gen-2 & HomePod mini akan dilancar di Malaysia pada 10 Mei ini...

    Apabila bercakap mengenai produk audio Apple, kebanyakan rakyat Malaysia lebih mengenali produk AirPods. Siri Apple HomePod yang telah lama wujud selama untuk...

    Harga Infinix GT 20 Pro 5G untuk pasaran Malaysia didedah bermula RM1,299

    Infinix GT 20 Pro 5G akan dilancarkan di Malaysia pada 2 Mei ini tetapi butiran lanjut masih belum didedahkan oleh syarikat telefon...

    Google Play Store kini boleh memuat turun dua aplikasi serentak

    Baru-baru ini, Google telah memperkenalkan peningkatan kecil namun ketara pada Google Play Store yang membolehkan pengguna memuat turun dua aplikasi serentak pada...

    Pengguna TNG eWallet dan MyPB kini boleh buat pembayaran QR melalui Alipay+ di Hong...

    Pengguna Touch ‘n Go eWallet (TNG eWallet) dan MyPB oleh Public Bank Berhad kini berpeluang untuk membuat pembayaran QR dengan lancar di...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X