fbpx
More

    Digi sumbang RM130,000 untuk khidmat rehabilitasi COVID-19 di Sarawak

    Digi Telecommunications Sdn Bhd (Digi) telah menyumbang RM130,000 kepada usaha Pemulihan & Tindakan COVID-19 yang sedang dijalankan oleh MERCY Malaysia. Sumbangan fasa ketiga ini akan disalurkan kepada perkhidmatan kesihatan dan rehabilitasi untuk bekas pesakit COVID-19 terutamanya golongan warga emas dan individu yang mempunyai penyakit kronik atau komorbiditi (bekas pesakit kategori 4 dan 5).

    Sumbangan berjumlah RM1 juta ini telah diperuntukkan kepada Rangkaian Tindak Balas Bencana Syarikat Berkaitan Kerajaan dan Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GDRN) pada 2020, atas komitmen Yellow Heart oleh Digi untuk menjadi entiti perniagaan yang bertanggungjawab. Keseluruhan dana tersebut telah disalurkan melalui MERCY Malaysia bagi membekalkan bantuan perubatan dan kemanusiaan dalam usaha untuk menyokong Kementerian Kesihatan melawan wabak COVID-19.

    Sumbangan pertama yang bernilai RM250,000 telah digunakan untuk memberi sokongan kepada para petugas barisan hadapan di Sabah dengan pembelian Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) dan kit ujian untuk menjalankan ujian swab bagi golongan yang terpinggir. Lebih daripada 1,000 ujian saringan telah dilakukan ketika Perintah Kawalan Pergerakan yang ketiga berlansgung dan lebih daripada 9,000 unit PPE telah dibelikan untuk petugas barisan hadapan.

    Sumbangan kedua yang bernilai RM620,000 telah digunakan untuk membeli peralatan perubatan bagi hospital-hospital awam di seluruh negara dan memberi sokongan dalam usaha vaksinasi di samping Pasukan Petugas Khas Imunisasi COVID-19 (CITF). Lebih daripada 11,000 anggota golongan yang memerlukan termasuk orang kurang upaya (OKU), warga emas dan komuniti luar bandar di Kelantan dan Sabah telah divaksinasi menerusi inisiatif ini.

    Selain inisiatif ini, Digi sebagai penyedia perkhidmatan telekomunikasi, juga telah menyokong kakitangan kesihatan dengan membekalkan peranti serta pelan mudah alih bagi memudahkan penilaian dan kaunseling virtual dengan pesakit sementara menjamin ketersediaan khidmat rangkaian yang kukuh di lokasi-lokasi yang penting seperti hospital, pusat kuarantin, pusat vaksinasi dan kawasan perumahan.

    Untuk maklumat lanjut, anda boleh layari laman rasmi Yellow Heart oleh Digi. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X