fbpx
More

    Doodle beri penghormatan kepada mendiang Dr. Lim Boo Liat, ahli pakar zoologi dan mamalia Malaysia

    Doodle ingin memberi penghormatan kepada mendiang Dr. Lim Boo Liat, ahli zoologi dan mamalia dalan carian dan memulihara kepelbagaian biologi Malaysia. 

    Pada tahun 2003, Dr. Lim telah dianugerahkan Keahlian Kehormat daripada American Society of Mammalogists (ASM) atas sumbangan beliau kepada sains mamalogi. Beliau adalah orang Asia Tenggara pertama menjadi Honorary Ahli ASM, anugerah yang bermula sejak 1919.

    Dr. Lim dilahirkan pada 21 Ogos 1926 di Klang, Selangor. Untuk pertama kalinya beliau terdedah kepada haiwan kecil dan serangga semasa di sekolah menengah. Pada tahun 1941, Perang Dunia II terjadi di Malaysia dan Lim hanya 16 tahun ketika itu, terpaksa meninggalkan pengajiannya dan mengambil pekerjaan sampingan untuk menyara keluarganya. Ini membawanya ke Pulau Carey di kawasan pantai Selangor pada tahun 1944, di mana dia berkawan dengan Orang Asli dan belajar untuk mengenal pasti haiwan bersama mereka.

    Selepas perang pada tahun 1947, beliau memohon kerja sambilan sebagai pembantu makmal di Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) di Kuala Lumpur. Pengetahuan yang beliau belajar daripada Orang Asli turut membantu dalam penyelidikan biologi di bawah mentor mendiang Profesor J.L. Harrison (Zoologi Perubatan) dan mendiang Profesor J.R. Audy (Ahli Ekologi Perubatan) yang khusus dalam hubungan perumah-parasit dalam kajian penyakit zoonosis.

    Pada tahun 1952, beliau dinaikkan pangkat sebagai pembantu makmal tetap dan terlibat dalam beberapa ekspedisi saintifik. Dari 1955 hingga 1969, beliau menerbitkan lebih daripada 80 kertas kerja saintifik mengenai haiwan vetebrata dan mengetuai mengetuai Bahagian Ekologi Perubatan yang baru ditubuhkan di IMR. Beliau menjadi pakar yang diiktiraf mengasaskan konsep ‘pelabelan ekologi oleh corak parasit’ dan diterbitkan dalam Zoological Society of London’s Journal of Zoology pada tahun 1967.

    Beliau melanjutkan pelajaran peringkat Ijazah Sarjana Muda ke Universiti Aberdeen di Scotland atas saranan profesor dari universiti Eropah walaupun beliau tidak mempunyai pendidikan formal. Beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1972 dan meneruskan menjalankan Bahagian Ekologi Perubatan sebagai ahli zoologi penuh. 

    Dr. Lim menerima PhD dalam Zoologi di Universiti Sains Malaysia pada tahun 1977 kemudian berkhidmat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di Indonesia dan bertanggungjawab menjalankan penyelidikan mengenai subjek seperti wabak, kawalan malaria serta kawalan tikus sehingga bersara pada tahun 1987.

    Walaupun sudah bersara, beliau tetap aktif membantu kajian penyelidikan untuk pelajar di universiti tempatan dan terlibat dalam pemuliharaan sejarah semula jadi dengan kerjasama agensi kerajaan dan bukan kerajaan.

    Meninggalkan legasi Dr. Lim Boo Liat merupakan inspirasi kepada industri. Digelar sebagai ‘bapa zoologi’, Dr. Lim dan rakan penyelidiknya menemui spesies baharu ular buluh gunung, Macrocalamus gentingensis di Genting Highlands, Pahang yang tidak ditemui di tempat lain di dunia. Hari ini, karya beliau diiktiraf dan telah dipetik dalam banyak jurnal dan penerbitan di seluruh dunia.

    Untuk menghargai sumbangan beliau dalam bidang sains biologi, spesies berikut telah dinamakan dengan nama beliau oleh saintis asing dan tempatan:

    • ● Chigger: Babiangia booliati (Audy, 1965), Leptotrombidium limi (Nadchatram & Traub, 1962)
    • ● Kutu: Medwayellia limi (Traub, 1972)
    • ● Cacing parasit: Plasmodium booliati (Sandosham, Yap & Omar, 1965), Heligmonella limbooliati (Dure e-Desset, Diaw & Krishnansamy, 1975), Brienlia booliati (Ho & Singh, 1973)
    • ● Kumbang: Thalliseliodes limbooliati (Chújô, 1963)
    • ● Protozoa: Sarcocystis booliati (Dissanaike & Poopalachelvam, 1975)
    • ● Cicak: Dibamus booliati (Das & Yaakob, 2003)
    • ● Ular: Oligodon booliati (Leong & Grismer, 2004)
    • ● Katak: Kalophrynus limbooliati (Matsui, Nishikawa, Belabut, Norhayati & Yong, 2012)
    • ● Siput: Rahula limbooliati (Foon & Marzuki, 2020)

    Jika anda berminat, anda boleh buat carian di Google mengenai Dr. Lim Boo Liat untuk ketahui lebih lanjut. Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

     

    Artikel Terkini

    Anda kini boleh tukar iPhone lama anda dalam talian dengan kredit sehingga RM3,900

    Akhirnya, Apple membenarkan pertukaran iPhone lama oleh pelanggan kepada yang baru. Pada mulanya, ia hanya terdapat di negara luar dan kini, program...

    Red Magic 9 Pro+ Bumblebee Transformers Edition dilancar berharga ~RM4,252

    Nubia telah melancarkan telefon pintar Red Magic 9 Pro+ Bumblebee Transformers Edition di China selepas mendedahkan imej promosi pada beberapa hari yang...

    Dyson Airstrait kini boleh didapati di Malaysia pada harga RM2,599

    Dyson memperkenalkan Dyson Airstrait, alat penggayaan rambut revolusioner yang menawarkan pelurus basah ke kering menggunakan udara, menghapuskan keperluan untuk plat panas dan...

    Siri HUAWEI P70 mungkin dilancar pada 2 April 2024

    HUAWEI bersedia untuk memperkenalkan siri HUAWEI P70 pada 2 April 2024, seperti yang ditunjukkan oleh tangkapan skrin yang tersebar di Weibo. Kebocoran...

    Siri vivo V30 5G dedahkan rahsia kesempurnaan potret dengan kelebihan Zeiss

    Dengan bangga, vivo Malaysia mempersembahkan siri vivo V30 5G yang begitu dinantikan di negara kita. Penuhi keperluan teknologi anda dengan peranti yang...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X