fbpx
More

    EA umumkan penamatan kerjasama selama 30 tahun dengan FIFA

    Selepas berbulan-bulan rundingan, Electronic Arts (EA) mengumumkan bahawa ia akan menamatkan kerjasama 30 tahunnya dengan FIFA. EA yang berpangkalan di California akan menamakan semula FIFA kepada EA Sports FC selepas Piala Dunia Wanita musim panas akan datang manakala kandungannya akan kekal sama ada liga, piala, kelab dan pemain.

    Pengakhiran kerjasama menunjukkan bahawa FIFA iaitu salah satu badan induk sukan terkemuka dunia sedang mencari keuntungan hasil digital untuk menggantikan pendapatan daripada Piala Dunia yang kurang memberangsangkan sambil menggunakan lebih baik pengewangan IP permainan yang popular.

    Walaupun kerjasama tersebut yang lama dan menguntungkan, EA dan FIFA sentiasa tidak bersetuju mengenai nilai jenama “FIFA”. EA menandakan dagangan EA Sports FC tahun lepas dan ia nampak seperti persediaan untuk berpecah dengan EA. Butiran lanjut mengenai EA Sports FC dijangka akan diumumkan pada musim panas akan datang.

    Presiden FIFA Gianni Infantino berkata: “Saya boleh memberi jaminan kepada pemain dan peminat bahawa satu-satunya permainan yang benar-benar dinamakan sempena ‘FIFA’ adalah yang terbaik. ‘FIFA’ ialah satu-satunya gelaran global dan asal untuk permainan itu. FIFA23, FIFA24, FIFA25, FIFA26 dan banyak lagi. Nama ‘FIFA’ adalah sama, akan sentiasa ada, sentiasa dalam kualiti terbaik.”

    Pada masa ini, FIFA memperoleh kira-kira $150 juta setahun daripada kerjasama ini. Ini merupakan pendapatan komersial terbesar FIFA selain daripada Piala Dunia yang diadakan setiap empat tahun. Menurut laporan tahunan EA, siri FIFA ialah game terbesar dan paling popular EA dengan kira-kira 150 juta pemain .

    Pemain membayar $70 setahun untuk versi baharu pada konsol dan PC. EA juga menawarkan versi percuma pada platform telefon pintar. Laporan tahunan EA menunjukkan bahawa pada 31 Mac 2021, model “Pasukan Ultimate FIFA” menjana sebahagian besar daripada hasil bersih $1.6 bilion atau kira-kira 29% daripada jumlah hasil bersih.

    Mod ini membolehkan pemain bersaing dalam talian dan membelanjakan wang untuk meningkatkan pasukan mereka. Bilangan pemain dalam Pasukan Ultimate FIFA pada tahun 2021 telah meningkat sebanyak 16%. Liga domestik terkaya di dunia, ketua eksekutif Liga Perdana Richard Masters menggelar EA sebagai rakan kongsi jangka panjang dan berharga.

    Presiden La Liga Javier Tebas berkata liga Sepanyol komited untuk bekerjasama dengan EA Sports FC pada tahun-tahun akan datang. UEFA, penganjur Liga Juara-Juara dan Konfederasi Bola Sepak Amerika Selatan serta penganjur Copa Libertadores turut menyatakan sokongan.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: ITHome

     

    Artikel Terkini

    WhatsApp Web akan bawa kemas kini dengan bar sisi baharu

    WhatsApp sentiasa menyegarkan antara mukanya untuk melibatkan pengguna dengan kemas kini terkini memfokuskan pada meningkatkan perkongsian media dan navigasi. WhatsApp Web sedang...

    Pembayaran parkir tanpa tunai Dakan dilaksanakan di Seremban dan Nilai mulai 2 Mei ini

    Bermula 2 Mei ini, Majlis Bandaraya Seremban akan melaksanakan caj parkir tanpa tunai di pelbagai kawasan di bawah bidang kuasanya di Nilai...

    Siri realme P1 Pro 5G dilancar: AMOLED 120Hz, bateri 5,000mAh, cas pantas 45W bermula...

    realme telah memperkenalkan siri telefon pintar kelas pertengahannya yang terbaru di India iaitu siri realme P. Dua produk pertama dalam siri ini...

    Adakah anda masih boleh gunakan telefon atau peranti dengan versi Android lama? Ini yang...

    Pada waktu ini, kebanyakan jenama telefon pintar dengan sistem operasi Android menjanjikan tempoh kemas kini utama (major updates) selama sekurang-kurangnya dua tahun...

    X bakal kenakan ‘yuran kecil’ kepada pengguna baru untuk siarkan kandungan

    Platform media sosial X, sebelum ini dikenali sebagai Twitter, akan memperkenalkan yuran kecil untuk pengguna baharu, meliputi aktiviti seperti menyiarkan kandungan, menyukai,...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X