fbpx
More

    Fahmi Fadzil dilantik sebagai Menteri Komunikasi Digital Malaysia

    Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia ke-10 baru sahaja mengumumkan barisan kabinet baharunya. Antara pelantikan yang diumumkan hari ini ialah Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil sebagai Menteri Komunikasi Digital negara yang baharu. Beliau menggantikan Annuar Musa yang memegang jawatan Menteri Komunikasi dan Multimedia pada Ogos 2021.

    Fahmi Fadzil daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) merupakan ahli parlimen Lembah Pantai sejak Mei 2018. Fahmi berusia 41 tahun dan memiliki ijazah sarjana muda Kejuruteraan Kimia (BSChe) dari Universiti Purdue, Indiana, Amerika Syarikat. Sebelum menyertai politik, beliau adalah seorang penulis, pelakon dan penghibur teater.

    Sebagai menteri yang baru dilantik, Fahmi akan menyelia telekomunikasi dan beliau akan meneliti dasar dan isu yang akan menjejaskan pengguna, perniagaan dan industri. Beberapa kebimbangan yang berterusan termasuk model Rangkaian Borong Tunggal semasa untuk 5G yang telah diteliti kerana tidak dapat memastikan perkhidmatan 5G berpatutan dan berkualiti kepada pengguna.

    Satu lagi isu mendesak ialah mengukuhkan rangka kerja undang-undang dan kawal selia untuk memastikan platform media sosial bertanggungjawab terhadap iklan penipuan dan kandungan mengelirukan yang boleh menyebabkan kerugian besar kepada pengguna. Beliau juga akan menyelia program JENDELA yang sedang dijalankan yang bertujuan untuk meningkatkan ketersambungan 4G dan akses gentian di seluruh negara.

    Sebelum pelantikannya, beliau mengadakan lawatan ke Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk membincangkan kebimbangan mengenai berita palsu dan kandungan melampau seperti video 13 Mei di TikTok. Beliau berkata sebagai penggubal undang-undang, beliau percaya rangka kerja kawal selia yang lebih ketat untuk media sosial bagi memastikan proses demokrasi khususnya pilihan raya tidak dicemari bahan yang boleh memudaratkan keharmonian dan perpaduan masyarakat.

    Anwar dijangka akan mendedahkan senarai pelantikan timbalan menteri pada masa akan datang. Barisan kabinet semasa beliau terdiri daripada 28 menteri yang lebih kecil daripada 31 menteri di bawah kerajaan Ismail Sabri dan 32 menteri di bawah pentadbiran Muhyiddin Yassin.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini. 

     

    Artikel Terkini

    Spesifikasi Sony PS5 Pro didedah, miliki prestasi 3 kali lebih pantas daripada PS5 standard

    Sony PS5 Pro dijangka membawa kelajuan pemaparan imej yang 45% lebih pantas daripada versi standard PS5 dan sehingga 4 kali ganda kecekapan...

    WhatsApp sedang uji ciri menyemat berbilang mesej dalam sembang

    WhatsApp sedang melancarkan kemas kini baharu melalui Program Beta Google Play dengan versi 2.24.6.15. Perkara baharu yang hadir dalam kemas kini ini...

    Permainan “Empayar: The Melaka Chronicles” diperkenal, bertemakan Kesultanan Melayu Melaka

    Untuk menghasilkan sesebuah permainan mudah alih bukanlah sesuatu yang mudah. Namun, empat syarikat tempatan telah berganding bahu bagi menghasilkan permainan mudah alih...

    U Mobile lancarkan U Home 5G CPE Bundle dengan “router” percuma bermula RM68/bulan

    U Mobile hari ini telah mengemas kini pelan jalur lebar U Home 5G dengan U Home 5G CPE Bundle baharu pada harga...

    realme 12 5G akan dilancar di Malaysia pada 25 Mac 2024

    Melalui halaman rasmi realme di Facebook, syarikat itu akan melancarkan realme 12 5G pada 25 Mac 2024. Untuk makluman anda, peranti ini...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X