fbpx
More

    Harga cipset AMD dan INTEL bakal meningkat, dalam proses pilih harga cadangan baharu

    Pasaran CPU dan kad grafik mendapat permintaan yang tinggi dalam tempoh dua tahun yang lalu disebabkan oleh krisis dalam industri semikonduktor dan perlombongan kripto. Walau bagaimanapun, selepas beberapa kekangan, keadaan telah pulih sedikit.

    Pengilang seperti NVIDIA dapat melaraskan harga runcit yang dicadangkan kepada harga yang lebih boleh diterima. Walau bagaimanapun, ini tidak akan bertahan lebih lama. Menurut sumber, harga CPU mula meningkat dan Intel serta AMD sedang menyesuaikan harga cadangan mereka.

    Jadi dalam beberapa bulan akan datang, pembeli mungkin perlu membayar lebih untuk CPU. Pemilik kedai Taobao dan blogger digital @中正EVA mengatakan bahawa harga CPU telah meningkat baru-baru ini. Pada masa yang sama, penulis blog itu berkata bahawa kedai akan menggunakan inventori untuk menampung kos pada masa ini.

    Walau bagaimanapun, apabila mereka mencapai tarikh akhir dan kos tidak dapat ditanggung lagi, kedai akan melaraskan harga. Oleh itu, dalam tempoh yang singkat, kenaikan harga CPU tidak akan menjejaskan pelanggan. Kebanyakan kedai cenderung menggunakan inventori mereka untuk masa yang singkat.

    Walau bagaimanapun, dalam beberapa minggu, kita mungkin melihat harga meningkat. Lagipun, berita tentang kenaikan harga juga akan menggerakkan sesetengah pelanggan untuk mendapatkan CPU mereka sebelum harga diselaraskan.

    AMD dan Intel kedua-duanya sedang bersedia untuk melancarkan cipset generasi baharu. Ini mungkin berlaku pada bulan September atau Oktober. AMD akan melancarkan siri Ryzen 7000 manakala Intel akan mengumumkan siri Intel Core Generasi ke-13. Kami cukup pasti bahawa turun naik harga akan menjejaskan harga CPU baharu.

    Intel baru sahaja memberitahu pelanggan bahawa ia akan menaikkan harga untuk kebanyakan produk mikropemproses dan cip persisian pada musim luruh ini. Ini adalah tindak balas kepada peningkatan kos pengeluaran dan bahan.

    Intel merancang untuk menaikkan harga pada musim luruh ini bagi produk utama seperti pelayan (server) dan cipset PC. Ia juga akan meningkatkan harga produk lain termasuk Wi-Fi dan cip sambungan. Kenaikan harga akan berbeza-beza bergantung pada jenis cip. Kenaikan minimum adalah dalam satu digit manakala sesetengah mungkin melebihi 10% malah 20%.

    Nampaknya, pembuat CPU juga terjejas oleh inflasi global. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Gizchina

     

    Artikel Terkini

    Google perkenal ciri perlindungan kecurian untuk keselamatan peranti dan data anda

    Telefon pintar membantu pengguna menyimpan maklumat peribadi dan data berharga menjadikannya sasaran yang menarik untuk kecurian. Untuk meningkatkan keselamatan, satu set baharu...

    Google Wallet bolehkan anda tambah dokumen dan tiket daripada pustaka foto

    Dompet mudah alih telah menjadi asas kemudahan moden, membolehkan pengguna menyimpan bukan sahaja kad kredit mereka tetapi juga kad insurans kereta, tiket...

    Zahid Hamidi ingin kerajaan beri tablet kepada setiap pelajar

    Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan akan memastikan setiap pelajar dan murid dibekalkan dengan sebuah tablet supaya mereka...

    Nokia 3210 rasmi di Malaysia dengan sambungan 4G, port USB-C berharga RM339

    Minggu lepas, HMD melancarkan Nokia 3210 klasik yang diberi nafas baharu dengan sambungan 4G dan port pengecasan USB-C untuk meraikan ulang tahun...

    Apple perkenalkan kawalan peranti dengan mata dan ‘Music Haptics’

    Ketika Google I/O sedang berlangsung, Apple berjaya mencuri perhatian dengan mengumumkan beberapa ciri keupayaan akses yang akan membolehkan orang kurang upaya menggunakan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X