fbpx
More

    HUAWEI Mate 60 Pro dilancar: OLED 6.82″ 120Hz, tri-kamera 50MP, cas pantas 88W bermula ~RM3,500

    Baru-baru ini, HUAWEI telah melancarkan siri telefon pintar andalan terbaharu di China iaitu siri Mate 60 yang terdiri daripada HUAWEI Mate 60 dan HUAWEI Mate 60 Pro. Telefon ini dilancarkan tanpa sebarang acara pelancaran yang gah, sebaliknya HUAWEI sekadar membuka pra-tempahan dalam laman e-dagang Vmall.

    Mate 60 Pro dilengkapi skrin LTPO OLED 10-bit berukuran 6.82 inci dengan resolusi 2,720×1,260 dan kadar segar semula 120Hz. Kacanya juga dibuat dengan Kunlun Glass generasi kedua untuk ketahanan yang lebih tinggi berbanding Mate50 Pro.

    Menariknya, skrin ini menempatkan tiga kamera swafoto yang terdiri daripada kamera swafoto ultra-lebar 13MP serta sensor dan laser untuk pengimbasan muka 3D dan fungsi Face ID.

    Di belakang, ia mempunyai kamera utama 50MP dengan penstabilan imej optikal (OIS) dan sensor autofokus phase-detect (PDAF), kamera ultra-lebar 12MP dan kamera telefoto 48MP. Kamera ini mempunyai pemprosesan XMAGE untuk menghasilkan kualiti gambar yang cantik.

    HUAWEI tidak menyatakan jenis cipset yang digunakan dalam Mate 60 Pro, namun mereka menjelaskan bahawa ia dilengkapi bateri 5,000mAh yang menyokong pengecasan pantas 88W, pengecasan wayarles 50W dan pengecasan wayarles berbalik 20W.

    Mate 60 Pro juga menyokong fungsi hubungan satelit di mana pengguna boleh memanfaatkannya untuk menghantar mesej ringkas atau panggilan telefon untuk tujuan kecemasan. Ini adalah telefon pertama yang menggunakan sistem operasi HarmonyOS 4.0.

    Reka bentuknya mempunyai sudahan dwi-tona di bahagian belakang dan ditawarkan dalam pilihan warna putih, hijau, ungu dan hitam. Ia dijual dalam satu sahaja varian memori iaitu 12GB+512GB pada harga CNY6,999 (~RM4,460).

    Sementara itu, Mate 60 pula mempunyai skrin OLED 6.69 inci dengan kadar segar semula 120Hz dalam resolusi 2,688×1,216. Varian ini mempunyai satu sahaja kamera swafoto iaitu kamera 13MP yang berada dalam lubang punch hole.

    Di belakang, ia mempunyai kamera utama 50MP, kamera ultra-lebar 12MP dan kamera telefoto 12MP. Cipsetnya juga tidak diketahui, namun apa yang disahkan ialah kapasiti baterinya iaitu 4,750mAh yang menyokong pengecasan pantas 66W, pengecasan wayarles 50W dan pengecasan wayarles berbalik 7.5W.

    Untuk memori, RAM ialah 12GB manakala storannya sehingga 1TB. Rekaan belakangnya mempunyai dua tona yang serupa dengan Mate 60 Pro, dan ditawarkan dalam pilihan warna hitam, putih dan ungu. Ia akan dijual di China pada harga bemula CNY5,499 (~RM3,500) untuk varian 12GB+256GB.

    Setakat ini masih tiada maklumat sama ada telefon ini akan dilancarkan untuk pasaran antarabangsa. Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengan telefon ini dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X