fbpx
More

    HUAWEI umumkan SUV elektrik SF5, boleh dipandu sejauh 1,000km dengan pengecasan penuh

    HUAWEI telah memperkenalkan kereta elektrik pertama yang dihasilkan bersama Cyprus iaitu Cyrus HUAWEI Smart Selection SF5 yang dijual pada harga RMB216,000 (~RM137,000). HUAWEI mengatakan kereta elektrik ini mampu dipandu sejauh 1,000 kilometer dengan pengecasan bateri penuh, iaitu jauh lebih tinggi berbanding kenderaan Tesla.

    Kereta elektrik HUAWEI ini dilengkapi beberapa fungsi khas seperti HUAWEI HiCar Smart Connection Solution di mana penunggang boleh mengaktifkan fungsi pembantu maya (smart assistant) dengan sentuhan satu butang. Daripada segi pemacuan, ia dijana oleh gabungan tenaga elektronik dan petrol untuk menghasilkan tenaga setinggi 405kW dengan kilas (torque) 820Nm dan mampu mencapai kelajuan 100km/j dalam masa 4.68 saat.

    Kereta ini dilengkapi dua motor elektrik yang berlainan. Di gandar (axle) hadapan, ia mempunyai motor SEP 200 untuk pemanduan lasak dan pecutan tinggi, manakala gandar belakang dilengkapi motor HW 150 yang menggunakan tenaga lebih rendah untuk pemanduan harian. Rangkanya dibuat daripada aluminium ringan dengan sistem suspensi double-wishbone.

    Di dalam, SF5 dilengkapi 11 pembesar suara dengan teknologi HUAWEI SOUND untuk kualiti audio yang jelas. Selain itu, ia turut dilengkapi pelbagai teknologi untuk membantu pemanduan termasuklah radar ultrasonik, kamera, bantuan kesesakan trafik, bantuan pemanduan cruise, amaran perlanggaran hadapan, brek kecemasan automatik, bantuan mengekalkan kedudukan tengah dalam jalanraya dan banyak lagi.

    Setakat ini SF5 hanya boleh dibeli dalam HUAWEI Mall di China dan tiada maklumat tentang keberadaannya di Malaysia. Kongsi pendapat anda tentang kenderaan ini di Facebook dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: HUAWEI

     

    Artikel Terkini

    HONOR Band 9 dilancar di Malaysia: Jam tangan pintar dengan skrin AMOLED 1.57″ berharga...

    HONOR Malaysia telah melancarkan jam tangan pintar terbaru iaitu HONOR Band 9. Ia menampilkan skrin AMOLED berukuran 1.57 inci dengan kadar segar...

    Acer Malaysia lancarkan desktop, monitor dwi-paparan dan projektor bermula RM1,699

    Acer Malaysia hari ini melancarkan barisan komputer desktop, monitor dwi-paparan mudah alih dan sebuah projektor yang direka untuk meningkatkan kelancaran alir kerja...

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X