fbpx
More

    Ini cara tuntut e-baucar sehingga RM100 untuk penerbangan domestik

    Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Nancy Shukri semalam mengumumkan e-baucar bernilai RM2.7 juta telah diperuntukkan untuk rakyat Malaysia untuk membeli tiket penerbangan domestik dalam talian. Baucar elektronik bernilai antara RM25 dan RM100 boleh ditebus oleh 45,879 rakyat Malaysia sehingga akhir tahun 2022.

    Seperti yang dilaporkan, e-baucar adalah sebahagian daripada Pelan Pemulihan Pelancongan (PRE 2.0) untuk kluster pengangkutan lapangan terbang. Penebusan masih tersedia melalui lima syarikat penerbangan iaitu Malaysia Airlines (baucar RM100 untuk 10,000 pengembara), AirAsia (baucar RM50 untuk 23,879 pengembara), Batik Air (baucar RM50 untuk 4,000 pengembara), Firefly (baucar RM50 untuk 4,000 pengembara) dan MASWings (baucar RM25 untuk 4,000 pengembara).

    Kesinambungan daripada PRE 1.0 pada tahun 2020, objektif utama PRE 2.0 adalah untuk mengagihkan insentif kepada rakyat Malaysia dalam bentuk diskaun, baucar dan rebat. Ia juga akan menyediakan baucar dan rebat di bawah kluster pengangkutan darat, kluster persatuan pelancongan dan kluster pelancongan berkepentingan khas.

    15,467 rakyat Malaysia telah membeli tiket pengangkutan darat dan 12,540 rakyat Malaysia telah mendapat manfaat daripada inisiatif itu melalui pembelian pakej pelancongan domestik setakat 30 Jun 2022. Untuk menuntut e-baucar tersebut, rakyat Malaysia perlu melayari laman web rasmi lima syarikat penerbangan itu dan mengikut prosedur masing-masing.

    Namun, sehingga kini AirAsia dan Batik Air masih belum mendedahkan prosedur untuk menuntut e-baucar RM50. Untuk Malaysia Airlines, anda boleh menuntut e-baucar RM100 dengan menggunakan akaun Enrich anda di sini. Jika anda tidak mempunyai akaun, jangan risau kerana anda boleh melakukannya secara percuma pada laman yang sama.

    Begitu juga dengan Firefly, di mana anda perlu mendaftar sebagai ahli Firefly supaya anda boleh menuntut e-baucar RM50. Anda boleh membaca terma dan syarat serta membuat penebusan anda melalui laman web rasmi syarikat penerbangan di sini.

    Sementara itu untuk MASWings, anda perlu menghantar e-mel kepada syarikat penerbangan melalui [email protected] dengan nombor kad pengenalan sah anda untuk mendaftar dan menuntut e-baucar RM25. Untuk maklumat lanjut, anda boleh melayari laman web rasmi syarikat penerbangan itu di sini.

    Jadi, apakah pendapat anda tentang inisiatif Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan ini? Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: BERNAMA

     

    Artikel Terkini

    Telefon pintar cipset Snapdragon 8 Gen 4 pertama dijangka dilancar pada pertengahan Oktober

    Qualcomm telah memelihara kerahsiaan mengenai butiran prosesor mudah alih flagship akan datang mereka, Snapdragon 8 Gen 4. Namun, kebocoran dan desas-desus telah...

    Audio ‘lossless’ oleh Spotify dikatakan hampir siap

    Elemen antara muka (UI) yang bocor membayangkan kemungkinan keluaran peringkat audio tanpa kerugian (lossless) Spotify yang telah lama ditunggu-tunggu, menunjukkan ia mungkin...

    Threads benarkan kawalan terhadap siapa yang boleh mengulas ‘post’ anda

    Threads memperkenalkan kawalan baru yang membenarkan pengguna menguruskan siapa yang boleh mengulas kenyataan mereka dengan matlamat untuk mewujudkan persekitaran yang lebih positif...

    Google Wallet perkenalkan senarai ‘Kaedah Pembayaran’ baharu

    Kemas kini terbaru kepada Google Wallet untuk Android memperkenalkan pendekatan yang lebih teratur dalam menguruskan kaedah pembayaran yang disimpan. Menu akaun kini...

    Jalan Sultan Ismail menjadi dua hala, kurangkan kesesakan lalu lintas

    Sekurang-kurangnya 20 anggota Polis Kuala Lumpur telah ditempatkan untuk mengawal lalu lintas susulan penukaran jalan satu hala kepada dua hala di Jalan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X