fbpx
More

    Intel umum kerjasama dengan MediaTek, sediakan perkhidmatan penghasilan cipset

    Intel yang secara aktif dalam bidang asas penghasilan cipset telah melakukan kerjasama dengan MediaTek iaitu pengeluar cip yang berpangkalan di Taiwan. Kedua-dua pihak mengumumkan penubuhan perkongsian strategik. MediaTek akan menggunakan perkhidmatan asas Intel untuk menghasilkan cip.

    Intel secara rasmi mengumumkan bahawa ia akan mewujudkan perkongsian strategik dengan MediaTek untuk menyediakan perkhidmatan asas untuk MediaTek melalui Bahagian Perkhidmatan Faundri (IFS).

    Intel berkata dalam pengumuman bahawa MediaTek akan menggunakan teknologi Intel untuk menghasilkan cip bagi pelbagai peranti pintar yang akan digunakan dalam pembesar suara Amazon Echo serta produk daripada pembuat peralatan kecergasan Peloton Interactive.

    Kerjasama antara MediaTek dan Intel sudah pasti akan memberi lebih tekanan kepada TSMC dan Samsung seterusnya memperhebatkan persaingan antara kedua-duanya. Malah, Intel telah menubuhkan bahagian perkhidmatan faundri seawal tahun lepas.

    Perkhidmatan faundri ini akan membantu pelanggan merealisasikan semua proses pengeluaran termasuk reka bentuk, pengeluaran, pembungkusan semikonduktor, dapat bantu pelanggan Eropah dengan perkhidmatan pengelasan dan ujian produk.

    Untuk tujuan ini, Intel melabur $20 bilion (~RM90 bilion) dalam dua bahan baharu di Arizona untuk menyokong teknologi pembungkusan semikonduktor termaju. MediaTek sentiasa dilihat sebagai rakan kongsi rapat TSMC tetapi MediaTek juga pernah bekerjasama dengan Intel pada cip data 5G sebelum ini.

    MediaTek menekankan bahawa mereka memfokuskan pada peranti pintar global dan akan terus bekerjasama dengan Intel dalam pembuatan cipset. Pada masa yang sama, MediaTek menekankan bahawa ia sentiasa menggunakan strategi berbilang pembekal.

    Selain mengekalkan perkongsian rapat dengan TSMC dalam cipset kelas andalan, kerjasama dengan Intel akan membantu meningkatkan bekalan kapasiti proses syarikatnya. Beritahu pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: MyDrivers

     

    Artikel Terkini

    Apple sekat lebih ~RM33 bilion dalam percubaan penipuan menerusi App Store

    Dalam tempoh empat tahun (2020-2023), Apple mengatakan bahawa mereka telah menghalang lebih $7 bilion (~RM33 bilion) dalam transaksi penipuan, menyekat 375,000 aplikasi...

    Ini adalah senarai ciri AI yang diumumkan pada acara Google I/O 2024

    Pada acara Google I/O, Google turut memperkenalkan beberapa kemas kini baharu pada Gemini AI. Terdapat versi Gemini 1.5 Flash baharu, Gemma 2,...

    Google Veo dilancar, boleh hasilkan video AI beresolusi 1080p daripada arahan teks

    Selepas OpenAI melancarkan teknologi penghasilan video berdasarkan model kecerdasan buatan (AI) Sora, kini Google pula melancarkan teknologi yang serupa iaitu Veo. Ia...

    Peranti Android akan datang boleh kesan panggilan penipuan dengan sokongan AI

    Dalam Persidangan Pembangun I/O 2024 yang diadakan hari ini, Google mengumumkan pengenalan fungsi pengesanan panggilan penipuan AI untuk sistem Android. Sistem AI...

    Google Photos bakal integrasikan Ask Photos untuk bantu pengguna cari gambar, jana kapsyen

    Acara Google I/O telah diadakan beberapa jam yang lalu dan syarikat itu mengumumkan banyak fungsi AI. Salah satu sorotan ciri AI pada...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X