fbpx
More

    K-KOMM: Pengguna Malaysia dapat akses rangkaian 5G menjelang September 2022

    Sebelum ini, terdapat laporan bahawa kesemua enam syarikat telekomunikasi di Malaysia telah bersetuju dengan perjanjian perkhidmatan 5G Digital Nasional Berhad (DNB) sebelum tarikh akhir pada 30 Jun 2022.

    Kini, nampaknya negara kita akhirnya boleh bergerak ke hadapan dan mempunyai sambungan 5G yang boleh diakses oleh orang ramai kerana Kementerian Komunikasi dan Multimedia (K-KOMM) berkata bahawa perkhidmatan 5G akan dilancarkan selewat-lewatnya pada September 2022.

    Mengulas perkara itu, Menteri K-KOMM Tan Sri Annuar Musa berkata, pengguna dijangka dapat mengakses rangkaian 5G secara berperingkat. Berikutan perjanjian perkhidmatan 5G DNB dengan kesemua enam syarikat telekomunikasi, fasa pertama telah diselesaikan.

    Seperti yang dilaporkan Bernama, langkah seterusnya ialah enam syarikat telekomunikasi itu diberi peluang untuk menjalankan usaha mereka. Selain itu, kaedah penilaian untuk tujuan pelancaran sebenar kini boleh diusahakan dengan DNB meramalkan langkah ini mengambil masa sekitar satu hingga dua bulan.

    Menteri K-KOMM itu juga berkata, pemeteraian perjanjian DNB tertangguh selama beberapa bulan berikutan rayuan model Rangkaian Borong Tunggal oleh pihak tertentu. Bagaimanapun, isu itu telah diselesaikan kerana terdapat penyelesaian yang dipersetujui oleh semua pihak.

    Annuar menjelaskan bahawa kementeriannya berharap menjelang 8 Julai 2022, pemeteraian dokumen tertentu berhubung perkhidmatan Rangkaian Borong Tunggal perkhidmatan 5G di Malaysia oleh DNB dapat dimuktamadkan.

    Justeru, sekiranya garis masa dapat dipenuhi, pengguna boleh menikmati perkhidmatan 5G di negara kita mulai September ini dan secara berperingkat mengikut kawasan dan infrastruktur yang telah disediakan sebelum ini oleh DNB.

    Jadi, apakah pendapat anda tentang perkembangan terkini mengenai perkhidmatan 5G di negara kita? Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: BERNAMA

     

    Artikel Terkini

    Sony menukar Polistirena kepada biopolimer biodegradasi dalam bungkusan untuk pelihara alam

    Sony merupakan syarikat pertama dalam industri yang menghapuskan penggunaan bahan kusyen buih polistirena untuk TV besar melibatkan BRAVIA 9 dan TV LED...

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar dengan ChatGPT terbina dalam bermula RM459

    Fon telinga terbaharu Nothing datang dalam dua model iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Nothing Ear ialah tawaran perdana baharu yang...

    WhatsApp sedang uji ciri benarkan anda melihat kenalan yang baru saja ‘online’

    WhatsApp sedang menguji ciri baru yang membolehkan pengguna dengan mudah melihat siapa daripada rakan atau kenalan mereka yang baru sahaja 'online'. Ciri...

    Laluan KTM Komuter Tg Malim – KL Sentral beroperasi dengan frekuensi 15 minit mulai...

    Pengumuman baharu Keretapi Tanah Melayu (KTM) memberikan berita gembira kepada penduduk di Lembah Klang apabila laluan Komuter Tanjung Malim ke KL Sentral...

    Ant International tubuhkan Pusat Niaga Digital baharu di Malaysia, tawarkan lebih 500 peluang pekerjaan

    Syarikat pembayaran digital dan teknologi kewangan (fintech) antarabangsa, Ant International, mengumumkan penubuhan Pusat Niaga Digital yang terbaru di Malaysia, terletak dalam menara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X