fbpx
More

    Kementerian Kesihatan lancar portal perkongsian data kesihatan KKMNOW

    Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah melancarkan portal perkongsian data terbaharu yang bernama KKMNOW. Portal ini bukan sahaja bnoleh memaparkan data kesihatan yang diperolehi daripada fasiliti KKM, malah daripada kerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan dan swasta.

    Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, berkata portal ini diharapkan boleh meruntuhkan cara kerja silo (secara bersendirian) dalam kalangan agensi kerajaan serta memudahkan kumpulan penyelidik dan pembuat dasar untuk mendapatkan data kesihatan.

    Antara data sumber terbuka yang boleh didapati ialah stok ubat di seluruh negara, data bank darah, penggunaan katil hospital, statistik terkini berkenaan penyakit dan masa tindak balas ambulans daripada MERS999.

    Pada masa hadapan, skop data KKMNOW akan diluaskan kepada maklumat fasiliti kesihatan, pendermaan darah, pendermaan organ, saringan kesihatan, PeKa B40 dan data penyakit berjangkit.

    Bagi membangunkan KKMNOW, KKM bekerjasama dengan Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) dan mengambil iktibar daripada kejayaan portal COVIDNOW yang dilancar pada September 2021. Ini akan membantu rakyat untuk memantau kemudahan kesihatan awam yang disediakan mengikut daerah dan negeri.

    Beliau turut berkata sektor swasta boleh memanfaatkan data KKMNOW untuk memacu daya inovasi, menjana nilai ekonomi dan merancang perkhidmatan yang boleh melengkapkan perkhidmatan kesihatan oleh kerajaan.

    Dalam pada itu, keselamatan data KKMNOW masih dilindungi di bawah akta, dasar dan pekeliling berkaitan seperti Akta Rahsia Rasmi 1972, Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 dan Arahan Keselamatan (Semakan dan Pindaan 2017).

    KKMNOW boleh diakses melalui laman web https://data.moh.gov.my/. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Berita Harian

     

    Artikel Terkini

    Redmi Note 13R dilancar: SD 4 Gen 2 dan skrin 120Hz bermula ~RM907

    Selepas mengeluarkan Redmi Note 13R Pro tahun lepas, anak syarikat Xiaomi kini melancarkan varian standard peranti tersebut iaitu Redmi Note 13R di...

    Samsung sindir iklan Apple iPad Pro 2024 dengan video “Uncrush”

    Apple telah melancarkan iPad Pro 2024 baharunya dengan cip M4. Walau bagaimanapun, kemunculannya telah mencipta kontroversi dengan iklan Crush!. Iklan itu mungkin...

    Samsung Galaxy Z Fold6 muncul dalam Geekbench dengan Snapdragon 8 Gen 3, RAM 12GB

    Peranti boleh lipat Samsung Galaxy generasi seterusnya akan dikeluarkan pada 10 Julai dan kini, salah satu telefon pintar dalam barisan tersebut telah...

    Twitter secara rasmi telah tamat, beralih kepada domain X.com

    Landskap media sosial telah mengalami perubahan ketara dengan peralihan lengkap Twitter kepada X. Ini berikutan langkah besar yang dimulakan oleh pengambilalihan Elon...

    Anthony Loke: Tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan “dashcam”

    Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata bahawa tiada rancangan untuk mewajibkan pemasangan dashcam (kamera papan pemuka) di semua kenderaan di negara...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X