fbpx
More

    Kerajaan sedang pertimbangkan tender bagi perkhidmatan 5G di Malaysia

    Para pemilik syarikat telekomunikasi di Malaysia telah mengesyorkan kerajaan membenarkan tender perkhidmatan 5G dibuka kepada mereka. Kabinet akan memutuskan jawapan kepada permintaan itu pada Januari nanti berikutan kebimbangan daripada pemain industri bahawa perkhidmatan tunggal yang dikendalikan kerajaan boleh menghalang persaingan, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa minggu lepas.

    Pada November lalu, terdapat laporan tentang kebuntuan antara pengendali telko dan Digital Nasional Berhad (DNB) iaitu agensi yang ditugaskan untuk perkhidmatan 5G mengenai isu harga dan ketelusan. Wakil daripada enam pengendali telko negara bertemu dengan pegawai kementerian untuk mencadangkan penyelesaian kepada kebuntuan dan idea mereka untuk menggunakan perkhidmatan 5G.

    Celcom, DiGi, Maxis dan U Mobile mengesyorkan kerajaan membenarkan perkhidmatan 5G dibeli secara borong, setiap satunya dibina dan dikendalikan oleh konsortium telko. Dalam pembentangan tersebut, pengendali telko mencadangkan untuk memulakan langkah itu secara selari tahun depan dan berpisah antara satu sama lain bermula dari 2023.

    Ia memberikan penyediaan 5G awal yang pantas kepada Malaysia dan kemudiannya keselamatan persaingan pada masa hadapan. Kedua-dua organisasi itu akan menggunakan aset telekomunikasi sedia ada untuk menyelaraskan pelancaran dan bekerjasama dalam 12-18 bulan pertama untuk mencapai pelancaran 5G yang lebih pantas di seluruh Malaysia.

    Syarikat telko itu juga mencadangkan untuk membolehkan mereka memiliki ekuiti dalam DNB dan meminta penyertaan yang lebih besar dalam rancangan perkhidmatan 5G kerajaan. YTL Communications dalam masa yang membantah rancangan itu dan menyatakan sokongan untuk rangkaian 5G tunggal, manakala Telekom Malaysia berkata ia akan menyokong sebarang keputusan yang dibuat oleh kerajaan.

    Kerajaan pada bulan Februari membatalkan rancangan untuk membahagikan tender kepada syarikat telko, sebaliknya memilih rangkaian kongsi tunggal dalam usaha untuk mengurangkan kos, meningkatkan kecekapan dan mempercepatkan pembinaan infrastruktur.

    Pemilik syarikat telekomunikasi bimbang berikutan kesan monopoli menjadikan perkhidmatan 5G akan mahal berikutan tiada persaingan antara syarikat telko walaupun DNB berkata ia akan mengenakan bayaran yang lebih rendah kepada pengendali untuk mengakses rangkaian 5Gnya daripada kos yang mereka tanggung untuk 4G.

    Telekom Malaysia bulan ini menjadi pengendali pertama yang mendaftar untuk percubaan 5G dengan DNB tetapi tidak dinyatakan sama ada ia telah menandatangani perjanjian jangka panjang atau tidak.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Reuters

     

    Artikel Terkini

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X