fbpx
More

    KWSP umumkan Akaun 3, penstrukturan semula bermula 11 Mei 2024

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bersedia untuk mendedahkan Akaun 3 atau akaun Fleksibel pada 25 April hari ini, menandakan penstrukturan semula yang ketara dalam organisasi. Penstrukturan semula ini akan membahagikan akaun KWSP kepada tiga untuk ahli di bawah umur 55 tahun bermula 11 Mei ini. Akaun 1 akan dinamakan semula sebagai Akaun Persaraan, Akaun 2 sebagai Akaun Sejahtera dan Akaun 3 yang baru diperkenalkan akan digelar sebagai “Akaun Fleksibel”.

    Sebelum ini, 70% daripada sumbangan daripada ahli di bawah 55 tahun dimasukkan ke dalam Akaun 1 dengan baki 30% diperuntukkan kepada Akaun 2. Walau bagaimanapun, dengan pengenalan Akaun 3, peruntukan sumbangan akan berubah. 75% daripada sumbangan akan dimasukkan ke dalam Akaun 1, 15% ke dalam Akaun 2 dan 10% ke dalam Akaun 3.

    Ahli akan mempunyai pilihan untuk memindahkan dana daripada Akaun Sejahtera ke akaun fleksibel melalui mekanisme ikut serta dengan tarikh akhir yang ditetapkan sehingga 31 Ogos 2024 untuk jumlah permulaan.

    Semasa fasa pengumpulan daripada Mei hingga Ogos, ahli boleh memilih jumlah awal dalam akaun fleksibel. Mereka yang memilih untuk tidak ikut serta akan bermula dengan baki sifar sehingga caruman baharu dikreditkan. Simpanan daripada akaun fleksibel boleh dikeluarkan oleh ahli pada bila-bila masa dengan jumlah pengeluaran minimum RM50.

    Selain itu, bagi ahli yang mempunyai simpanan di bawah RM3,000 dalam Akaun 2, RM1,000 akan dipindahkan ke akaun fleksibel. Berkenaan pengagihan semula dana sedia ada daripada Akaun 2, dijangkakan satu pertiga akan masuk ke dalam Akaun 3, satu per enam ke dalam Akaun 1 dan baki selebihnya akan kekal dalam Akaun 2.

    Ahli KWSP kini dibenarkan mengeluarkan sekurang-kurangnya RM50 daripada Akaun 3 atau “Akaun Fleksibel” pada bila-bila masa untuk sebarang tujuan. Apabila mencapai umur 55 tahun, simpanan daripada Akaun Persaraan (Akaun 1), Akaun Sejahtera (Akaun 2) dan Akaun Fleksibel akan disatukan ke dalam Akaun Emas dengan sumbangan seterusnya dikreditkan ke akaun ini.

    Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Ahmad Zulqarnain Onn menekankan matlamat Inisiatif Penstrukturan Semula Akaun untuk memperkasakan ahli dalam menguruskan kewangan persaraan mereka dengan berkesan, membolehkan mereka mengimbangi keperluan kewangan jangka pendek, sederhana dan panjang.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: mStar

     

    Artikel Terkini

    vivo Y18 rasmi dengan skrin paling terang dalam segmen permulaan, penarafan IP54 bermula ~RM511

    vivo baru sahaja memperkenalkan model telefon pintar Y18 baharu di India. vivo Y18 merupakan telefon pintar dalam segmen permulaan yang memuatkan beberapa...

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X