fbpx
More

    Lenovo Yoga Book 9i dilancar di Malaysia: Komputer riba pertama dengan dwi-skrin OLED bermula RM9,149

    Lenovo Malaysia telah melancarkan sebuah komputer riba yang sangat unik untuk pasaran tempatan iaitu Lenovo Yoga Book 9i. Ciri utama komputer ini adalah ia mempunyai dua skrin OLED berukuran 13.3 inci, di mana sebuah skrin berada di kedudukan biasa manakala sebuah lagi skrin berada di ruang yang selalunya dikhaskan untuk papan kekunci.

    Kedua-dua skrin mempunyai resolusi 2.8K (2880×1800), kadar segar semula 60Hz dan gamut warna DCI-P3 100%. Ia menyokong input sentuh dan skrin bawahan boleh digunakan sebagai papan kekunci maya, serupa seperti yang terdapat pada skrin telefon pintar.

    Dua skrin pada komputer ini boleh digunakan secara berasingan, atau secara berterusan (Waterfall Mode) di mana skrin bawahan akan terus memaparkan kandungan yang datang daripada skrin atasan. Komputer ini boleh diputar untuk digunakan secara menegak atau mendatar.

    Jika anda lebih gemar menggunakan papan kekunci fizikal, komputer ini turut didatangkan dengan papan kekunci Bluetooth yang boleh dipasangkan bersamanya. Ia boleh dipasang secara berasingan, atau diletakkan di atas permukaan skrin bawahan untuk pengalaman mirip komputer riba biasa.

    Di samping papan kekunci, skrin komputer ini turut menyokong penggunaan stilus Lenovo Digital Pen (Gen 3). Di atas skrin, terdapat sebuah webcam 5MP RGB+IR dengan mikrofon dual array.

    Spesifikasi dalamannya terdiri daripada cipset Intel Core generasi ke-13 i7-1355U dengan teras kecekapan E-cores 3.70 GHz dan teras prestasi P-cores 5.00 GHz, RAM LPDDR5X 16GB, storan SSD M.2 PCIe Gen4 1TB serta grafik bersepadu Intel Iris Xe. Sistem operasinya adalah Windows 11 Home.

    Untuk hubungan wayarles, ia menyokong Wi-Fi 6E 11AX dan Bluetooth 5.1. Baterinya berkapasiti 80Wh yang boleh bertahan sehingga 15 jam jika satu sahaja skrin digunakan, dan boleh dicas menggunakan pengecas USB-C 65W.

    Lenovo Yoga Book 9i akan dijual di Malaysia pada harga bermula RM9,149. Ini bukanlah komputer riba dwi-skrin pertama di dunia kerana Dell pernah memperkenalkan komputer riba serupa iaitu Dell Duet. Sungguh pun begitu, ini adalah komputer riba dwi-skrin pertama yang dijual secara komersial.

    Beritahu kami di Facebook jika anda berminat dengannya dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    vivo Y18 rasmi dengan skrin paling terang dalam segmen permulaan, penarafan IP54 bermula ~RM511

    vivo baru sahaja memperkenalkan model telefon pintar Y18 baharu di India. vivo Y18 merupakan telefon pintar dalam segmen permulaan yang memuatkan beberapa...

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X