fbpx
More

    K-KOMM: Liputan 4G di Sarawak kini lebih 82 peratus

    Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia (K-KOMM) Datuk Zahidi Zainul Abidin berkata liputan rangkaian 4G dalam kawasan berpenduduk di Sarawak kini telah mencapai 82.84 peratus pada suku kedua tahun ini. Beliau berkata demikian sewaktu menghadiri Mesyuarat Ketiga Penggal Kelima Parlimen ke-14 semalam.

    Liputan ini adalah lebih tinggi daripada 73.67 peratus sejak Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) Fasa 1 mula dilaksanakan pada 2020. Beliau berkata 91 tapak menara baharu telah dibina di negeri tersebut, manakala 3,082 stesen pemancar telah dinaik taraf, 523 jalur lebar satelit telah disiapkan dan 79,766 premis kini tersedia dengan gentian optik.

    Dalam pada itu, kerajaan akan terus menambahbaik liputan ke seluruh negara termasuklah di kawasan luar bandar dan pedalaman, menerusi Pelan JENDELA Fasa 2 (2023-2025).

    Inisiatif ini adalah hasil daripada gabungan antara kerajaan melalui Program Pemberian Perkhidmatan Sejagat (USP) dan pelaburan komersial oleh pihak swasta, melebihi jumlah keseluruhan RM4 bilion di Sarawak. Setakat ini RM2.12 bilion telah siap dilaksanakan, manakala baki RM1.9 bilion masih dalam peringkat pelaksanaan.

    Kerajaan akan turut membina infrastruktur jalur lebar dengan kaedah Point of Presence (PoP), di mana Sarawak mempunyai 741 lokasi PoP. Ini termasuklah lima kawasan berhampiran sekolah luar bandar di Parlimen Serian dan satu di Parlimen Betong untuk Fasa 1, serta 31 di Parlimen Serian dan 20 di Parlimen Beting untuk Fasa 2.

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: BERNAMA

     

    Artikel Terkini

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    nubia Neo 2 5G dilancar di Malaysia: Tampilkan ‘Dual Gaming Shoulder Triggers’ berharga RM999

    Siri nubia Neo melancarkan peranti andalan terbaharunya, nubia Neo 2 5G yang dicipta untuk memenuhi keperluan pemain kasual dan peminat dengan mengutamakan...

    TIME naik taraf Pakej MyKabel 100Mbps kepada 200Mbps, harga kekal pada RM69/bulan

    Awal bulan ini, TIME memberikan peningkatan Speed Boost secara percuma kepada beberapa pelanggan yang layak. Kini, terdapat satu lagi peningkatan baru dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X