fbpx
More

    macOS Monterey dilancar: Universal Control, SharePlay, rekaan baru untuk Safari dan banyak lagi

    Di samping melancarkan iPadOS 15 dan iOS 15 dalam acara Worldwide Developers Conference, Apple turut melancarkan sistem operasi terbaru untuk komputer Mac iaitu macOS Monterey. Antara ciri utama yang diperkenalkan dalam sistem operasi ini adalah Universal Control yang membenarkan komputer Mac untuk dihubungkan dengan peranti Apple yang lain dengan lebih cekap.

    Universal Control membenarkan komputer Mac dan tablet iPad untuk berkongsi sebuah tetikus dan papan kekunci tanpa sebarang pemasangan tambahan. Pengguna juga boleh mengalihkan (drag and drop) fail di antara kedua-dua peranti tersebut dengan mudah.

    macOS Monterey juga akan menyokong fungsi SharePlay, di mana pengguna boleh menonton filem atau mendengar muzik serentak bersama pengguna-pengguna lain melalui panggilan FaceTime.

    Seperti dalam iOS 15 dan iPadOS 15, panggilan FaceTime ini boleh diakses oleh pengguna Android dan Windows. Pengguna hanya perlu berkongsi pautan (link) kepada peserta yang ingin memasuki panggilan tersebut, seperti panggilan Zoom atau Google Meet.

    Video dan muzik juga boleh dimainkan di antara komputer Mac, iPhone dan iPad dengan fungsi AirPlay untuk sambungan mudah.

    Pengguna yang melanggan kepada perkhidmatan simpanan dalam talian (cloud storage) pula akan dinaik taraf kepada iCloud+ di mana mereka akan menerima fungsi privasi yang lebih kukuh serta perkhidmatan virtual private network (VPN) untuk menyembunyikan identiti mereka.

    Apple juga memperkenalkan fungsi Shortcuts yang memudahkan pengguna untuk mengakses perisian yang kerap dibuka. Ia adalah mirip dengan fungsi Shortcuts dalam iPhone.

    Daripada segi pelayar laman web Safari, Apple telah mereka semula antara muka (UI) pelayar tersebut, seperti meletakkan ruangan URL di sebelah tab untuk mengurangkan penggunaan ruang dalam skrin, serta fungsi mengumpulkan beberapa tab dalam satu kelompok tab groups. Fungsi tab groups ini boleh dikongsi di antara komputer Mac, iPad dan iPhone.

    Berikut adalah senarai komputer Mac yang layak menerima kemas kini Monterey:

    Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Apple mengalih keluar WhatsApp dan Thread daripada App Store di China

    Menurut Reuters, Apple melaporkan bahawa Pentadbiran Ruang Siber China (CAC) meminta Apple untuk mengalih keluar aplikasi WhatsApp dan Threads daripada App Store...

    Nubia Neo 2 5G akan dilancar di Malaysia pada 22 April 2024

    ZTE Malaysia telah memberi petunjuk ketibaan telefon pintar gaming jarak pertengahan di halaman Facebook yang akan dilancarkan pada 22 April 2024. Telefon...

    Meta AI umum akan datang ke Facebook, WhatsApp, Messenger dan Instagram kelak

    Meta AI yang dibina dengan Meta Llama 3 kini tersedia untuk beberapa negara di luar AS tetapi Malaysia masih belum menerimanya...

    HUAWEI nova 12i dilancar di Malaysia: SD 680, kamera 108MP dan storan 256GB pada...

    HUAWEI memperkenalkan HUAWEI nova 12i di seluruh negara, tambahan terbaru kepada siri nova dengan reka bentuk anggun. Ia menampilkan reka bentuk Cincin...

    Sony menukar polistirena kepada biopolimer biodegradasi dalam bungkusan untuk pelihara alam

    Sony merupakan syarikat pertama dalam industri yang menghapuskan penggunaan bahan kusyen buih polistirena untuk TV besar melibatkan BRAVIA 9 dan TV LED...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X