fbpx
More

    Malaysia negara kedua paling ketagih gajet di Asia pada 2024, luang masa 8 jam sehari depan skrin

    Agensi kajian pemasaran antarabangsa Electronics Hub telah menerbitkan senarai untuk negara yang paling banyak menggunakan gajet dalam masa sehari secara purata (average screen time) untuk suku pertama 2024. Senarai tersebut meletakkan Malaysia sebagai negara kelapan tertinggi, di mana rakyatnya secara purata meluangkan masa sebanyak 8 jam 17 minit sehari di hadapan skrin.

    Menurut laporan tersebut, rakyat Malaysia secara purata meluangkan sekitar 48.41% daripada waktu sedar (awake hours) di hadapan skrin telefon pintar, komputer, televisyen dan lain-lain peranti. Ini juga meletakkan Malaysia sebagai negara kedua dalam Asia yang paling banyak meluangkan masa di hadapan skrin, selepas Filipina yang mencatatkan 8 jam 52 minit atau 52.28% daripada waktu sedar.

    Purata waktu penggunaan skrin di pelbagai negara, Malaysia di tangga ke-8
    Rekod tontonan TikTok

    Electronics Hub juga menjejak jumlah tontonan video pendek TikTok dalam semua negara dan mendapati rakyat Malaysia menonton sekitar 121 video TikTok sehari, menjadikannya Malaysia negara ke-10 dalam senarai negara yang paling banyak menonton video dalam platform media sosial tersebut.

    Daripada aspek penggunaan media sosial, orang Malaysia meluangkan masa sebanyak 16.36% daripada waktu sedar untuk melayari pelbagai jenis media sosial.

    Rakyat Malaysia merupakan antara pengguna telefon pintar yang paling aktif, di mana laporan itu mengatakan orang Malaysia meluangkan masa di hadapan telefon sebanyak 4 jam 37 minit atau 26.98% daripada waktu sedar, meletakkan Malaysia sebagai negara kesepuluh dalam kategori penggunaan telefon tertinggi.

    Rekod penggunaan telefon pintar, Malaysia berada di tangga ke-10
    Rekod penggunaan komputer, Malaysia berada di tangga ke-9
    Rekod bermain game, Malaysia berada di tangga ke-14

    Orang Malaysia juga banyak meluangkan masa di hadapan komputer, dengan 3 jam 40 minit sehari atau 21.43% daripada waktu sedar, menjadikan kita negara kesembilan dalam kategori tersebut.

    Satu lagi aktiviti yang dikaitkan dengan penggunaan skrin adalah bermain game, namun rakyat Malaysia mencatatkan masa sekitar 1 jam sahaja sehari untuknya. Negara-negara jiran seperti Thailand, Vietnam, Filipina, Indonesia dan Singapura meluangkan lebih banyak masa untuk bermain game.

    Adakah anda bersetuju dengan hasil daripada laporan ini? Beritahu kami di Facebook dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Electronics Hub

     

    Artikel Terkini

    Siri Xiaomi Pad 7 akan dilancarkan Oktober ini, boleh ‘plug and play’ dengan EV...

    Xiaomi mungkin bersiap sedia untuk pelancaran beberapa peranti perdana pada Oktober ini termasuk siri tablet perdana baharunya, siri Xiaomi Pad 7. Barisan...

    Nokia 3210 yang ikonik pada 90-an kini diberi nafas baharu dengan 4G

    HMD Global yang merupakan syarikat di sebalik peranti Nokia sedang melakar nostalgia. Menjelang pelancaran semula Nokia 6310, HMD Global kini juga sedang...

    Xiaomi 15 akan jadi peranti pertama dengan Snapdragon 8 Gen 4, bakal dilancar Oktober...

    Minggu lepas, satu laporan mendakwa bahawa Xiaomi mempunyai hak pelancaran pertama eksklusif untuk cipset Qualcomm Snapdragon 8 Gen 4 yang akan datang....

    Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) rasmi di Malaysia: Skrin 10.4″, sokong S Pen...

    Samsung Malaysia mengumumkan bahawa tablet Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) telah tiba di pasaran Malaysia secara rasmi dengan memori RAM 4GB...

    DNB, Ericsson bekerjasama untuk memajukan perusahaan di Malaysia melalui teknologi 5G

    Digital Nasional Berhad (DNB) dan Ericsson, sebuah syarikat teknologi komunikasi global yang terkemuka telah mengumumkan secara rasmi rancangan untuk memacu transformasi digital...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X