fbpx
More

    Maybank perkenalkan fungsi Kill Switch untuk matikan semua akses terhadap akaun bank anda

    Jenayah penipuan (scam) semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini, jadi kita perlu mengambil langkah-langkah proaktif untuk mengelakkan diri daripada menjadi mangsa. Jika anda merupakan pelanggan Maybank, anda boleh memanfaatkan fungsi baharu bernama Kill Switch yang boleh melindungi akaun bank anda daripada digodam oleh orang jahat.

    Jika anda mengesyaki bahawa anda menjadi sasaran scam, anda boleh lindungi akaun bank dan wang anda dengan mengaktifkan Kill Switch, di mana ia akan menyahaktifkan akses kepada Maybank2u buat sementara. Kill Switch boleh diaktifkan melalui aplikasi MAE atau laman web Maybank2u.

    Sebaik sahaja ia diaktifkan, anda akan didaftar keluar (logged out) secara automatik daripada semua sesi aktif pada aplikasi MAE, aplikasi M2U MY dan laman web Maybank2u. Langkah ini diambil bagi menyekat sebarang percubaan log masuk yang selanjutnya, lantas melindungi wang dalam akaun bank anda.

    Sewaktu Kill Switch diaktifkan, anda masih boleh mengeluarkan wang daripada ATM dan membuat pembelian dengan kad debit atau kad kredit fizikal yang diberikan oleh Maybank. Sungguh pun begitu, pengeluaran tunai tanpa kad atau tanpa sentuh tidak boleh dilakukan semasa tempoh ini kerana anda perlu log masuk ke Maybank2u.

    Selain itu, sebarang transaksi berulang (recurring transaction) atau arahan tetap (standing instructions) tidak akan terjejas sewaktu Kill Switch diaktifkan.

    Untuk mengembalikan semula akses kepada Maybank2u selepas Kill Switch diaktifkan, anda perlu pergi ke cawangan Maybank atau hubungi Pusat Khidmat Pelanggan Maybank (MGCC) di talian 1300 88 8866.

    Walaupun Maybank telah memperkenalkan fungsi baharu ini, langkah yang paling penting dalam mengelakkan diri daripada menjadi jenayah penipuan dalam talian adalah anda perlu sentiasa peka terhadap sebarang bentuk scam. Anda perlu sedar bahawa tiada syarikat atau badan kerajaan yang akan meminta maklumat peribadi, maklumat perbankan peribadi, kod OTP dan kod TAC melalui panggilan telefon atau mesej WhatsApp.

    Kami berharap para pembaca akan terus selamat daripada menjadi mangsa penipuan. Kongsi pendapat anda tentang berita ini di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Maybank

     

    Artikel Terkini

    realme Narzo 70x 5G akan dilancar pada 24 April 2024

    realme akan melancarkan telefon pintar mampu milik, realme Narzo 70x 5G, pada hari Rabu, 24 April 2024 di India jam 12:00 tengah...

    vivo Y200i dilancar: SD 4 Gen 2, bateri 6,000mAh, cas pantas 44W, skrin 120Hz...

    vivo telah memperkenalkan telefon pintar kelas permulaan terbaru di China iaitu vivo Y200i. Ia merupakan varian terbaru yang menggunakan penjenamaan tersebut, selepas...

    Infinix Malaysia ajak anda ke XFans Road Tour, boleh cuba sendiri NOTE 40 Series...

    Infinix Malaysia akan menganjurkan jelajah jerayawara XFans Road Tour di dua bandar utama dalam Semenanjung Malaysia bagi mengajak para pengguna untuk cuba...

    DNB: Kami sentiasa telus dalam pemberian tender dan kontrak untuk pembinaan infrastruktur 5G

    Agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam membina infrastruktur 5G negara, Digital Nasional Berhad (DNB), menyatakan mereka sentiasa terbuka dan telus dalam soal pemberian...

    realme 12x 5G akan dilancar di Malaysia pada 2 Mei 2024

    realme Malaysia bakal melancarkan varian terbaru dalam siri telefon pintar kelas pertengahan realme 12 iaitu realme 12x 5G. realme mengatakan ia adalah...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X