fbpx
More

    Opensignal: Pengalaman mudah alih 5G di Malaysia bertambah baik

    Rangkaian 5G Malaysia melalui Digital Nasional Berhad telah dilancarkan selama hampir dua tahun dan kini, semua syarikat telekomunikasi termasuk Maxis akhirnya menggunakan rangkaian borong tunggal. Opensignal telah menerbitkan laporan terbarunya yang memberikan gambaran yang lebih jelas tentang prestasi rangkaian 5G nasional dan pengalaman pengguna setakat ini.

    Jika dibandingkan tempoh tiga bulan antara 1 November 2022 hingga 29 Januari 2023 dengan 1 Mei 2023 hingga 29 Julai 2023, Opensignal mendapati bahawa pengguna mudah alih Malaysia menyaksikan peningkatan sedikit dalam ketersediaan 5G daripada 17.7% kepada 21%. Ini bermakna pengguna 5G Malaysia disambungkan ke rangkaian 5G sebanyak 21% daripada masa dan baki 79% masa menggunakan 4G.

    Daripada segi prestasi muat turun 5G, terdapat peningkatan dalam kelajuan muat turun daripada 318.2Mbps kepada 353.1Mbps manakala kelajuan muat naik telah mendapat sedikit peningkatan daripada 40.8Mbps kepada 43.3Mbps. Mengenai pengalaman Permainan 5G, terdapat peningkatan daripada 84.1 mata kepada 87.9 mata.

    Pengalaman kelajuan muat turun adalah lebih daripada 3x lebih tinggi manakala kelajuan muat naik adalah 2x. Sementara itu, pengalaman permainan lebih tinggi sedikit sebanyak 6.5 mata. Dengan 75.7 mata, pengalaman permainan mudah alih dikategorikan sebagai “baik” di mana pengguna mendapat kelancaran ketika bermain game.

    Muat turun 4G telah meningkat daripada purata 20.9Mbps kepada 24.5Mbps manakala kelajuan muat naik juga meningkat sedikit daripada 7.2Mbps kepada 8.0Mbps. Ini boleh disumbangkan oleh peningkatan rangkaian 4G yang berterusan dan lebih ramai pengguna mula beralih kepada 5G yang membantu mengurangkan kesesakan pengguna pada 4G.

    Sehingga akhir Julai 2023, rangkaian 5G DNB telah mencapai liputan populasi 66.8% dan ia menyasarkan untuk mencapai 80% menjelang akhir tahun ini. Melihat kepada pecahan keadaan individu, terdapat peningkatan kelajuan 5G dengan semua negeri melebihi 300Mbps. Negeri Pahang, Kedah, Melaka dan Terengganu merekodkan muat turun kurang daripada 300Mbps dalam tempoh 3 bulan sebelumnya. 

    Opensignal berkata Terengganu menyaksikan peningkatan paling banyak sebanyak 91.9Mbps antara tempoh 3 bulan. Salah satu metrik utama untuk 5G ialah ketersediaannya di mana ia mengukur kekerapan pengguna disambungkan ke rangkaian 5G. Walaupun mempunyai 90% liputan populasi 5G di Lembah Klang, ketersediaan 5G berlegar sekitar 21.8-25.4% untuk Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

    Menariknya, ketersediaan 5G di Putrajaya merosot daripada 27.9% kepada 25.4%. Ini bermakna liputan 5G dalaman masih kurang dan liputan populasi bukanlah gambaran yang jelas tentang ketersediaan 5G. Johor mempunyai ketersediaan 5G tertinggi pada 21.5% diikuti oleh Pulau Pinang pada 19.0%, Negeri Sembilan pada 18.8% dan Sabah pada 18%.

    Ketersediaan 5G di negeri-negeri lain adalah di bawah 18% dan yang terendah ialah Kelantan iaitu hanya 10.8%. Untuk meningkatkan penggunaan 5G, kerajaan telah mengumumkan Pakej 5G Rahmah yang bertujuan untuk menyediakan pelan 5G mampu milik dan pakej telefon 5G baharu.

    Kongsi pendapat anda di Facebook kami dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

    Sumber: Opensignal

     

    Artikel Terkini

    Kerjasama PETRONAS, CelcomDigi bakal transformasi tekno-digital 5G untuk sektor tenaga

    PETRONAS dan CelcomDigi bekerjasama melalui satu Memorandum Persefahaman (MoU) bagi memacu usaha transformasi digital dan kemampanan untuk industri tenaga dengan memanfaatkan kuasa...

    TSMC bakal hasilkan cip dengan proses 1.6nm menjelang 2026

    TSMC mengumumkan proses pembuatan 1.6nm untuk cip dan ia juga termasuk rangkaian penghantaran kuasa yang meningkatkan kecekapan kuasa dan ketumpatan transistor dengan...

    Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro tawar hadiah sehingga RM10,000, acara bakal diadakan pada...

    Sempena pelancaran Infinix GT 20 Pro pada 2 Mei ini, Infinix Malaysia akan menganjurkan Kejohanan MLBB Infinix GT 20 Pro iaitu sebuah...

    Samsung Galaxy Unpacked kedua dijadualkan pada 10 Julai 2024

    Acara Samsung Galaxy Unpacked yang akan datang dijadualkan pada 10 Julai 2024 di Paris, bertepatan dengan penganjuran City of Love Sukan Olimpik...

    Malaysia negara kedua paling ketagih gajet di Asia pada 2024, luang masa 8 jam...

    Agensi kajian pemasaran antarabangsa Electronics Hub telah menerbitkan senarai untuk negara yang paling banyak menggunakan gajet dalam masa sehari secara purata (average...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X