fbpx
More

    PADU antara carian Google paling popular di Malaysia pada Januari 2024

    Bulan berganti bulan dan Google telah mendedahkan laporan mengenai carian paling popular untuk Januari 2024. Carian paling popular ialah Pangkalan Data Utama (PADU) yang merupakan pangkalan data sosio-ekonomi bersepadu baharu negara yang dilancarkan secara rasmi pada 2 Januari.

    Ia mencetuskan pelbagai reaksi daripada netizen apabila mereka mula log masuk buat kali pertama. Carian Google untuk bulan ini lebih kearah segmen sukan kerana pelbagai kejohanan diadakan termasuk carian AFC Asian Cup untuk perlawanan Bahrain vs Malaysia / Japan vs Indonesia.

    Piala Asia AFC yang sedang berlangsung di Qatar terus menarik peminat apabila Bahrain menewaskan Malaysia 1-0 pada saat akhir Kumpulan E. Menariknya, terdapat dua carian yang popular dikaitkan dengan Lee Zii Jia yang mana beliau telah menyertai Indonesia Masters 2024 dan India Open 2024.

    Pemain kesayangan Malaysia itu terpaksa akur kerana tersingkir akibat keracunan makanan dan faktor lain. Selain itu, carian terhadap FIFA 2024 Rankings juga mendapat perhatian kerana peminat bola sepak meneliti kedudukan FIFA terkini di mana Argentina, Perancis dan England berkongsi kedudukan teratas.

    Carian popular lain untuk segmen bola sepak ialah perlawanan Nottingham Forest vs Arsenal yang menyaksikan Arsenal menewaskan Nottingham Forest 2-1 dan pelawanan Al Hilal vs Inter Miami yang ditunggu-tunggu kerana pertembungan dua lagenda iaitu Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi.

    Selain bola sepak, sukan tenis turut menjadi topik carian rakyat Malaysia untuk kejohanan Australian Open di Melbourne Park yang menyaksikan juara bertahan Novak Djokovic dikalahkan oleh Jannik Sinner yang kemudiannya memenangi gelaran Grand Slam pertamanya.

    Untuk segmen hiburan, terdapat dua carian paling popular iaitu Badland Hunters yang dibintangi oleh Don Lee, Lee Hee-jun dan Lee Jun-young dan 你也有今天 (My Boss) yang merupakan siri drama komedi Cina.

    Adakah anda salah seorang penyumbang kepada jumlah untuk carian popular ini? Beritahu kami di Facebook dan teruskan bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia untuk berita teknologi terkini.

     

    Artikel Terkini

    Google perkenal ciri perlindungan kecurian untuk keselamatan peranti dan data anda

    Telefon pintar membantu pengguna menyimpan maklumat peribadi dan data berharga menjadikannya sasaran yang menarik untuk kecurian. Untuk meningkatkan keselamatan, satu set baharu...

    Google Wallet bolehkan anda tambah dokumen dan tiket daripada pustaka foto

    Dompet mudah alih telah menjadi asas kemudahan moden, membolehkan pengguna menyimpan bukan sahaja kad kredit mereka tetapi juga kad insurans kereta, tiket...

    Zahid Hamidi ingin kerajaan beri tablet kepada setiap pelajar

    Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan akan memastikan setiap pelajar dan murid dibekalkan dengan sebuah tablet supaya mereka...

    Nokia 3210 rasmi di Malaysia dengan sambungan 4G, port USB-C berharga RM339

    Minggu lepas, HMD melancarkan Nokia 3210 klasik yang diberi nafas baharu dengan sambungan 4G dan port pengecasan USB-C untuk meraikan ulang tahun...

    Apple perkenalkan kawalan peranti dengan mata dan ‘Music Haptics’

    Ketika Google I/O sedang berlangsung, Apple berjaya mencuri perhatian dengan mengumumkan beberapa ciri keupayaan akses yang akan membolehkan orang kurang upaya menggunakan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X