fbpx
More

    Paten terbaharu Apple mungkin perkenalkan pengawal “gaming” sendiri

    Dalam dua minggu lalu, Paten yang berkaitan dengan pengawal game telah diberikan kepada US Patent & Trademark Office dan European Patent Office (melalui Patently Apple). Paten masih dalam ujian kerana ilustrasi menunjukkan pelbagai jenis pengawal. Paten pertama dikeluarkan pada 31 Mac manakala paten kedua pada 10 April.

    Salah satu konsep Apple menunjukkan aksesori yang serupa dengan Joy-Con Nintendo Switch di mana terdapat dua bahagian pengawal berbeza yang boleh dilekatkan pada sisi peranti. Ia berfungsi pada iPhone dan iPad dalam menegak atau landskap.

    Kedua, paten direka secara eksklusif untuk iPhone sebagai sarung boleh lipat bersama butang di dalamnya. Sarung tersebut mempunyai paparan dalaman yang kecil untuk menunjukkan kandungan permainan tambahan atau papan kekunci sentuh.

    Akhir sekali, paten menunjukkan pengawal game ketiga dengan reka bentuk joystick. Ia berfungsi pada semua peranti Apple seperti iPhone, iPad dan Mac melalui Bluetooth. Dengan suis khas, pengguna boleh mengaktifkan mod game pada peranti atau menjawab panggilan semasa bermain game.

    Namun, ini bukanlah kali pertama Apple dikhabarkan akan melancarkan pengawal gaming sendiri. Pada tahun 2020, Twitter @L0vetodream pernah mendedahkan bahawa Apple sedang mengusahakan joystick tanpa sebarang butiran lanjut. Kongsikan pendapat anda di Facebook kami dan nantikan berita seterusnya bersama Rakan Teknologi Utama Malaysia. 

    Sumber: 9to5mac

     

    Artikel Terkini

    HONOR Pad 9 5G dilancar di Malaysia: Tablet 12.1 inci dengan skrin 2.5K bermula...

    HONOR Malaysia telah melancarkan tabletnya yang terbaru iaitu HONOR Pad 9 5G. Sebagai tablet kelas pertengahan, ia dilengkapi skrin berukuran 12.1 inci...

    HONOR MagicBook X 16 2024 rasmi di Malaysia dengan Intel i5-12450H, skrin 16″ berharga...

    Selain telefon pintar dan tablet, komputer riba HONOR MagicBook X 16 2024 juga dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ia dilengkapi dengan pemproses Intel...

    Shopee lancarkan program Jaminan Tepat Masa untuk penghantaran barang bermula 6 Mei ini

    Shopee akan melancarkan inisiatif terbaharunya, program Jaminan Tepat Masa yang bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan mengenai kebolehpercayaan penghantaran untuk pembeli dalam talian.

    Nothing Ear dan Ear (a) dilancar di Malaysia: Fon telinga wayarles lutsinar bermula RM479

    Nothing Malaysia telah memperkenalkan dua fon telinga wayarles baharu iaitu Nothing Ear dan Nothing Ear (a). Syarikat teknologi yang berpusat di London,...

    HONOR X7b 5G dilancar di Malaysia: Dimensity 6020, bateri 6,000mAh & kamera 108MP berharga...

    Memperkenalkan HONOR X7b 5G, telefon pintar yang berkuasa yang mentakrifkan semula prestasi mudah alih dan fotografi. Ia dilengkapi dengan RAM 16GB dan...

    Artikel Berkaitan

    Ulasan / Featured

    X